Kanta-Häme

Trafin tilastot tutkitaan tarkasti käytettyjen autojen kaupoissa ja katsastusasemilla

Yhä useampi vanha auto hylätään katsastuksessa.

Keskiviikkona julkaistujen Trafin katsastusten vikatilastojen mukaan 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna peräti 38 prosenttia. Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi.

Ensimmäiseen määräaikaiskatsastukseen vietyjä autoja hylättiin viime vuonna 2,8 prosenttia, kun edellisvuoden luku oli 3 prosenttia.

Vanhojen autojen hylkäysprosentin nousuun on useita syitä. Plus-katsastusketjun osakas Jukka Tervola kertoo, että vanheneva autokanta ja tiukan taloustilanteen aiheuttama huoltojen laiminlyönti on yhdistelmä, joka lisää hylkäyksiä.

Tervolan mukaan myös entistä tarkempi katsastustulosten seuranta on saattanut lisätä hylkäysten määrää.

– Nykyiset järjestelmät mahdollistavat sen, että sekä katsastusyritys että Trafi pystyvät valvomaan yksittäisenkin henkilön tekemien katsastusten hylkäysprosentteja ja niiden syitä. Järjestelmät kehittävät työn laatua tasaisempaan ja varmaan tarkempaankin suuntaan.

Viime vuonna tehdyissä katsastuksissa korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta.

Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

Trafin tilastoista selviää yli sata kappaletta myyneiden autojen mallikohtaiset, yleisimmät hylkäyssyyt ja hylkäysprosentit. 

Katsastusasemilla tilastot tutkitaan, mutta ne eivät vaikuta siihen, miten autot tarkastetaan katsastuksen yhteydessä.

– Katsastus on samanlainen auton merkistä ja mallista riippumatta. Toki kokenut katsastusmies tietää mistä vikoja pitää tarkemmin tietyistä automalleista etsiä, Jukka Tervola sanoo.

Autokaupoissa Trafin tilastot herättävät yllättävänkin vähän puhetta, kertoo käytettyjen autojen kauppaan keskittyneen Uuden Autokaupan myyntipäällikkö Jukka Ketonen.

– Käytetty auto on aina yksilö ja tunnepohjainenkin hankinta, joten tilastoilla ei ole auton myynti- tai vaihtohintaan suurta merkitystä. Ehkä vain joka 20. asiakas ottaa katsastustilastot puheeksi.

Enemmän käytettyjen autojen hintaan vaikuttaa laajaa julkisuutta saavat ja yleisessä tiedossa olevat tyyppiviat tai automallien laajat takaisinkutsut.

– Esimerkiksi VGA-konsernin autojen DSG-vaihteiston ja TSI-moottorien ongelmat näkyvät Volkswagenien arvossa, Ketonen sanoo.

Päivän lehti

29.10.2020

Fingerpori

comic