Kanta-Häme

Traktori kulkee käsin koskematta

Nykyaikainen traktori kulkee pellolla käsin koskematta ja on muutenkin pullollaan huipputeknologiaa.

Autoihin vasta tuloaan tekevä automaattiohjaus on maatalouden perustyökaluissa jo arkipäivää.

– Kyse on gps-tekniikasta, mutta eri asiasta kuin autonavigaattoreissa. Navigaattorihan vain opastaa, mutta automaattiohjaus todellakin ohjaa traktoria, eikä kuljettajan pidä tarttua rattiin, kertoo Valtran tiedottaja Tommi Pitenius Suolahdesta.

Ohjaus on kokeneimmankin kyntömiehen tarkintakin kättä ja parastakin perstuntumaa tarkempi.

Parhaimmillaan automaatti ohjaa traktoria ja samalla sen perään asennettua työkonetta parin sentin tarkkuudella. Tarkkuus on tarpeen esimerkiksi juures- ja riviviljelyssä.

Automaattiohjauksen saa kaikkiin Valtran malleihin, mutta kovin moni ei sitä traktorimyyjä Olavi Rannan mukaan tarvitse. Valtran palveluksessa oleva Ranta myy traktoreita Hämeenlinnan Valmekan tiloissa Kantolassa.

Tarkastaja Matti Serenius Maatalouden tutkimuskeskuksesta kertoo, että varsinaista automaattiohjausta yleisempi on vielä toistaiseksi ajonopastin, jonka näyttöruudusta traktorin kuljettaja voi seurata ajouraa.

Keskiteho 135 hevosvoimaa

Tyypillistä traktorikaupalle on, että uusia koneita ei juuri ole liikkeissä, koska kaikki tilataan tehtaalta erikseen räätälöityinä. Olavi Rannallakin on Valmekan pihassa esittelykoneena vain yksi Valtran musta perusmalli, joka edustaa aika tarkasti nykyajan keskiarvoja.

Suomessa myytävien traktoreiden keskiteho on noin 135 hevosvoimaa, eli saman verran kuin Valtran N123-mallissa.

– Malliston isoimpien traktoreiden maksimihevoset ovat kasvaneet aina noin sadalla hevosella vuosikymmenessä. Nyt tehoa on enimmillään 400 hevosvoimaa, Valtran Tommi Pitenius kuvaa kehitystä.

Tyypillistä on Piteniuksen mukaan autoista tutumpi ”downsizing”, eli yhä pienemmillä iskutilavuuksilla päästään yhä isompiin tehoihin.

Myös hydrauliikan teho on lisääntynyt huomattavasti. Sen avulla esimerkiksi etukuormaintyö sujuu liukkaasti.

Uusinta uutta automaattiohjauksen lisäksi ovat portaattomat voimansiirrot ja telemetria, jonka avulla traktorit ovat esimerkiksi huollon jatkuvassa etäseurannassa.

Huippumalli 240 000 euroa

Valtra N123:n noin 80 000 euron hinta asettuu keskitasoon.

Traktorimyyjä Olavi Ranta huomauttaa, että hinta on aina varustelukysymys. Esimerkiksi kuormain tekee lisähintaa kymppitonnin verran.

Valtran malliston verolliset hinnat lähtevät 46 000 euron pinnasta ja yltävät huippuluokan S-sarjalaisen eli 400 hevosvoiman S374-mallin 247 000 euroon.

Traktoreiden rajustikin noussut hinta on MTT:n Matti Sereniuksen mukaan monen asian summa.

– Markkinat sanelevat. Kyllä ne kovin askeettiset mallit taitavat jäädä myymättä, kun koneiden käyttäjät ovat vaativia.

Värillä ja muodoilla on väliä

Muotoilulla ja myös värillä on väliä traktoria valittaessa.

– Muotoilu ei pelkästään miellytä silmää, vaan se on käytännöllistä, Valtran Tommi Pitenius kertoo.

Laskeva konepelti helpottaa näkyvyyttä, viistot kyljet taas helpottavat kulkemista traktoriin, mikä on oleellista, koska laskeutuminen korkeasta traktorista on maatilan tapaturmaherkin työvaihe.

Väri kertoo usein merkistä, mutta ei enää läheskään aina: Valtraan on tarjolla kymmenkunta eri väriä.

– Vanhan sanonnan mukaan emäntä valitsee traktorin värin, mutta kyllä todellisuudessa päätös näin isosta investoinnista tehdään yhdessä.

Ajaminen on helppoa

Valtran tiedottaja Tommi Pitenius vakuuttaa, että kaikista vempaimista, kosketusnäytöistä ja tarkasti ohjelmoiduista tietokoneista huolimatta nykyaikainen traktori on helppo ajettava.

– Ajaminen on helppoa ja helpottuu koko ajan lisää. Toki työskentelyssä vaaditaan koneen tuntemusta, mutta sen jälkeen, kun koneen tuntee, voikin antaa mennä vaan. (HäSa)