fbpx
Kanta-Häme

Treenitaksi vapauttaisi vanhempien illat

Lasten harrastukset ovat parhaimmillaan, tai pahimmillaan, koko perheen harrastuksia.

Näin tuumaa Ojoisilla asuva Hannele Saukkola, joka kuljettaa poikansa Samun jääkiekkoharjoituksiin Poltinahon Hakio-hallille vähintään neljästi viikossa.

– Välillä tuomme kukin omat lapsemme, välillä järjestämme muiden Ojoisilla asuvien kanssa kimppakyydin. Tämä on sellainen harrastus, johon koko perheen on sitouduttava.

Taksikortti toimisi kuin bussissa

Kouvolassa myös lätkävanhempien vapaa-ajalle on vaihtoehto. Kaupungissa on tämän syksyn ajan toiminut kiinteämaksuinen kyyti, johon on otettu mallia Belgiassa toimivasta taksien kutsuliikenteestä (Taksi 15.12.2013).

Treenipirssiksi ristitty taksi kuljettaa lapset ja nuoret sovitun reitin mukaisesti harjoituksiin ja takaisin. Yhdeksän euron suuruinen matka veloitetaan vanhemmilta kerran kuussa jälkikäteen, joten lasten huoleksi ei jää kuin hypätä autoon.

Toimitusjohtaja Juha Sirviö Kanta-Hämeen Aluetaksista pitää Kouvolan mallia hyvänä ideana.

– Jälkikäteen laskuttaminen on kuitenkin kuljettajan näkökulmasta vähän kömpelö järjestelmä, sillä kaikki rahaliikenne kulkee järjestelmän kautta ja vie siis pidemmän aikaa, ennen kuin kuljettaja saa korvauksen matkakuluista.

Jälkikäteen laskuttamista parempi vaihtoehto olisi Sirviön mielestä taksikortti, jonka vanhempi voisi antaa lapselle bussikortin tapaan käytettävästi. Kortille voisi ladata rahaa joko euromääräisesti tai vaihtoehtoisesti tietyn määrän kiinteähintaisia matkoja.

Taksilla ajelu osaksi arkea?

Sirviö kertoo, että taksikortti maksuvälineenä olisi tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden aikana.

Mikäli kiinnostusta riittää, voisi palvelu kattaa kantakaupungin alueen lisäksi myös entiset ympäryskunnat, kuten Hauhon, Lammin ja Tuuloksen.

– Nykyinen taloustilanne on kurittanut myös taksialaa rankasti. Meidän on pakko keksiä keinoja, miten voimme markkinoida palveluitamme myös ihmisten arkipäivään.

Tällä hetkellä arkipäiväinen taksiliikenne on Sirviön mukaan suurimmilta osin kunnan, valtion tai Kelan tukemaa.

– Viikonloppu- ja viihdekäyttö käy sen sijaan aika nahkeasti.

Eteläisissä asuva Katri Koivumäki uskoo, että vastaavalle palvelulle olisi kysyntää myös Kanta-Hämeessä.

Koivumäki kuljettaa poikaansa Jesse Ottmania harjoituksiin vähintään neljästi viikossa, jolloin edestakaisiin matkoihin menee noin viisikymmentä kilometriä.

– Kotona olemme usein lähempänä iltakymmentä. Onhan se rankkaa, ainakin näin työpäivän jatkeeksi. (HäSa)

Menot