Kanta-Häme

Trendipokat ammentavat metsästä ja retrosta

Safira Moukoka saa pian uudet silmälasit. Hän aikoo valita muodikkaasti mustat rillit.

– Voisin kyllä pitää Stigin tyylisiä pilottejakin, Moukoka sanoo.

Hän viittaa nuorison suosimaan rap-artisti Stigiin, jonka tavaramerkki on vanhanaikaiset, alun perin USA:n lentäjille valmistetut pilottimalliset silmälasit, kuin suoraan 1980-luvulta.

Valde Lindeman taas ei nakkaisi pilottipokia nenälleen mistään hinnasta.

– No en en! Enkä mitään urhokekkoslaseja myöskään! Ne eivät sovi imagooni, Lindeman parahtaa.

Monelle retrolasit kuitenkin kelpaavat. Nelisenkymmentä vuotta silmälasikauppaa käynyt Juuso Ahonen Optidentistä tietää miksi.

– Kun pyörä on jo kerran keksitty, täytyy ideaa kierrättää. Minähän en sellaisia päähäni laita, mutta lapsenlapsilleni retromallit ovat uusia, ja he haluavat niitä pitää, Ahonen selvittää.

Puukehykset ovat koivuviilua

Uutuus rillimarkkinoilla on suomalaiset, käsintehdyt puukehykset. Kraa Kraa -mallisto on valmistettu koivuviilusta. Vinkeän näköiset pokat tuntuvat hassuilta päässä.

Yleensä muoviset silmälasikehykset hapettuvat ajan mittaan harmaiksi hien ja kosteuden koettelemina.

Miten puukehykset kestävät kosteutta? Kuinka pian sammal kasvaa korvien takana?

– Se on tutkittu, että kehykset kestävät sadetta, mutta eivät ne mitkään uimalasit ole, Juuso Ahonen sanoo.

Hämeenlinnassa suositaan pliisuja malleja

Retrosta ammentavissa muotilaseissa kasarihenkiset pöllölasit ovat pliisuimmasta päästä. Trendikkyyttä tavoittelevat katselevat maailmaa urhokekkostyylisten lapiokehyksien läpi.

Puoli naamaa peittäviä pokia ei hämeenlinnalaisista silmälasiliikkeistä löydy oikeastaan ollenkaan, ja siihen on syynsä.

– Ne eivät mene Hämeenlinnassa kaupaksi. Ne ovat nuorten trendituote, ja suurin osa meidän asiakkaistamme on ylittänyt keski-iän, Mari Kivinen Optikko Kivinen Synsamilta sanoo.

Kivisen mukaan ei pidä silti luulla, etteivät hämeenlinnalaiset olisi muotitietoisia. Trendit kyllä tunnetaan, mutta on eri asia käyttää rohkeita hittilaseja joka päivä.

– Kyllähän tämäkin malli vaatii aika paljon pokkaa, Kivinen sanoo ja työntää kirkkaanoranssit rillit nenälleen.

Hintakilpailu ei pakota tarjouksiin

Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast on huolissaan optikkoliikkeiden tilanteesta. Silmälasien myynti väheni heinäkuusta syyskuuhun 10 prosenttia.

Tastin mukaan yhä harvempi alan yritys pystyy elämään totutuilla silmälasikaupan malleilla. Liikkeiden määrä vähenee ja konseptit erilaistuvat.

Lisäksi Tast näkee, että tuotekaupan rinnalle on kehitettävä laajoja näöntutkimus- ja silmien terveydentilan seurantapalveluja.

Optikko Kivisellä ei ole lähdetty myymään monia silmälaseja yhden hinnalla, kuten joillakin kilpailijoilla on tapana. Silti alennusten perässä juoksevia varten on oma tarjousmallisto.

Optident taas haluaa erottua kilpailijoista tuotevalikoimalla eikä hinnalla.

– Meidän asiakkaamme eivät tyydy bulkkituotteeseen, ja siksi en lähde alennuskilpailuun, Juuso Ahonen perustelee. (HäSa)