Vaihtotyönjohtajat Jarno Ahlsted (vas.) ja Tero Kolehmainen tarkastivat puuta kuljettavaa junaa Hämeenlinnan ratapihalla keskiviikkona. Jokainen ratapihatyöntekijä kuljettaa mukanaan radio-ohjainlaitetta, jolla kuljetetaan veturia kiskoja pitkin automaattisesti.
Kanta-Häme Hämeenlinna

Tuhansien tonnien vaunuletkat liikkuvat ilman veturinkuljettajaa Hämeenlinnan ratapihalla

Nykyajan ratapihalla veturia ajetaan ohjaamon ulkopuolelta radio-ohjaimella, ja toimistotyöt kulkevat mukana tabletilla.

Tukkeja täynnä olevat vaunut kulkevat tasaisesti Hämeenlinnan rautatieaseman ohi, mutta veturissa ei ole ketään.

Vaihtotyönjohtaja Tero Kolehmainen seisoo raiteiden vieressä. Hänen kädessään on radio-ohjauslaite, joka liikuttaa vaunuletkaa eteenpäin.

Kolehmainen on ollut töissä ratapihalla kymmenen vuotta, joista seitsemän Hämeenlinnassa. Siinä ajassa ohjaamoista ovat ratapihoilla kadonneet veturinkuljettajat, ja heidät on korvannut automatiikka.

Vaihtotyönjohtajat ajavat ratapihalla veturia radio-ohjauslaitteella, jolla on kolmen kilometrin kantomatka. Junan kyytiin voi tarvittaessa hypätä joko veturin ulko- tai sisäpuolelle.

Työvuorossa ei enää istuta konttorissa. Radio-ohjaimen lisäksi mukana kulkee tabletti, jolla toimistotyöt hoituvat junien liikuttelun ohessa.

Vaihtotyönjohtaja Tero Kolehmainen ohjaa puuta kuljettavan vaunuletkan veturia radio-ohjainlaitteella. Vielä kymmenen vuotta sitten veturinkuljettajat liikuttivat junia ratapihalla piakasta toiseen, mutta nyt se hoituu automaattisesti.

 

Hämeenlinnan ratapihalla työskentelee kahdeksan työntekijää, jotka liikuttavat junavaunuja ja vetureita kahden hengen vuoroissa.

Päivittäin Hämeenlinnaan tulee raiteita pitkin noin 5 000 tonnia tavaraa, ja pois lähtee melkein 4 000 tonnia. Puujunia lähtee eri suuntiin lähes päivittäin, ja lisäksi Hämeenlinnan läpi kulkee SSAB:n tavaraliikenne.

Valtavat teräskelat kulkevat Raahesta Hämeenlinnaan ”megajunan” kyydissä. Sen kokonaispaino on jopa 5 200 tonnia. Kyseessä on massaltaan suurin kotimainen tavarajuna, joka aloitti liikennöinnin viime keväänä.

Ratapihalla turvallisuuskulttuuri on erityisen tärkeässä roolissa, koska radio-ohjaimella liikuteltavat massat ovat niin suuria.

– Yksikin virhe voi olla kohtalokas, eli turvallisuus on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä kaikessa. Kun on oikeat työvälineet ja työohjeita noudattaa ehdottomasti, käytännössä mitään ei voi sattua, Tero Kolehmainen kertoo.

Vaihtotyönjohtaja Jarno Ahlsted tähystää puuta kuljettavan vaunuletkan päässä, että kaikki menee kuten pitää.

 

Ratapihalla tehdään töitä vuoroissa lähes vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.

– Ratapihatyö sopii sellaiselle, joka tykkää työskennellä ulkona epäsäännöllisissä vuoroissa, ja junatekniikka kiinnostaa, Tero Kolehmainen sanoo

Hän muistuttaa, että työ vaatii myös hyvää kuntoa. Vaihtotyönjohtajan työpäivään kuuluu roimasti kävelyä. Vuoron aikana kävelykilometrejä tulee vähintään kymmenen, ja parhaimpina päivinä jopa 20.

Junien kasaamisen ja matkaveturin liittämisen jälkeen jokaisen junan matkakunto ja jarrut tarkastetaan joka kerta ennen lähtöä.

– Jos yksi juna on yli 500 metriä pitkä, kävelyä tulee yhden junan kanssa huomaamatta kaksikin kilometriä, Kolehmainen kertoo. HäSa

Hämeenlinnan ratapihalle voi kouluttautua

Ratapihatyöntekijä huolehtii ratapihoilla vaihtotyöstä, eli junien ja vaunuryhmien kokoamisesta radio-ohjattavan veturin avulla.

Yksittäisiä vaunuja kytketään ja irrotetaan. Niistä kootaan junia ja vaunuryhmiä, jotka toimitetaan asiakkaalle, satamiin ja tehtaille.

Lisäksi ratapihatyöntekijä tähystää työnnettävien vaunujonojen päissä ja toimii jarrumiehinä vaihtotöissä.

Koulutus

VR Transpoint hakee Hämeenlinnaan tulevia ratapihojen ammattilaisia koulutukseen.

Hakijalta toivotaan soveltuvaa terveyttä (mm. virheetön värinäkö ja hyvä kuulo), hyvää kuntoa ja tiimitaitoja sekä ammatillista peruskoulutusta mieluiten tekniseltä alalta.

Koulutus alkaa 4.2.2019 Kouvolan Rautatiealan ammattioppilaitoksessa (KRAO) ja kestää noin viisi kuukautta.

Ratapihatyöntekijän koulutus antaa pätevyyden radio-ohjauskuljettajan tehtävään.

Hakemukset pitää jättää 14.10. mennessä VR Groupin rekrytointisivuille.

Vaihtotyönjohtaja käyttää junien tarkastuksessa RFID-lukulaitetta, jolla luetaan RFID-tägi. Tällä tunnistetaan vaunut.

 

Juttua muokattu 12.10.2018 kello 15.49: Korjattu viimeisen kuvan kuvateksti. Kuvassa on RFID- lukulaite ja -tägi, eivät lukulaite ja anturi. 

Tuoreimpia artikkeleita