Kanta-Häme

Tukirahat nyt myös naisen tilille

Hämeenlinnan kaupunki ei enää oleta, että perheenpää on automaattisesti mies. Tällaiseen johtopäätökseen voi tulla kaupungin toimeentulotuen maksamiseen tehdystä korjausliikkeestä.

Kaupungin toimeentulotukiasioista vastaava palvelupäällikkö Anne Murtonen tiedotti keskiviikkona, että kaupunki maksaa jatkossa toimeentulotuen sille tilille, jonka asiakas tukihakemuksessaan ilmoittaa.

Tästä eteenpäin siis myös tukea hakeva nainen voi saada toimeentulotuen omalle tililleen, vaikka hänen perheeseensä kuuluisi myös mies.

Vanha käytäntö… syrji naisia

Hämeenlinnan vanhanaikaiset toimeentulotukikäytännöt nousivat julkisuuteen elokuun lopulla. Tuolloin uutisoitiin, että Hämeenlinnassa perheen toimeentulotuki maksetaan ensisijaisesti miehen tilille myös siinä tapauksessa, että tuen hakijana on nainen.

Kaupungin virkamiehet syyttivät tilanteesta kaupungin käyttämää tietojärjestelmää.

– Asiakastietojärjestelmässä asiakkuus on päämiehen eli miehen nimellä silloin, kun kyse on pariskunnasta tai avioliiton omaisissa olosuhteissa asuvasta perheestä. Käytäntö on ollut voimassa pitkään, ja se on ollut selkeydessään toimiva, Murtonen kommentoi elokuun lopussa Hämeen Sanomille.

Eduskunnan oikeusasiamiehen kansliasta kuitenkin todettiin, etteivät tietojärjestelmät vaadi miehen tai naisen merkitsemistä perheen päähenkilöksi. Myös tasa-arvovaltuutettu piti Hämeenlinnan vakiintunutta käytäntöä tasa-arvolain ja hyvän hallinnon periaatteiden vastaisena.

Järjestelmää… kehitetään

Murtosen mukaan naisasiakas on voinut tähänkin saakka toivoa toimeentulotukensa maksamista myös omalle tililleen. Siitä on pitänyt vain ilmoittaa toimeentulotukihakemuksen lisätiedoissa. Muuten rahat ovat menneet perheen miehen tilille.

Nyt käytäntöön tulee muutos. Toimeentulotuen asiakasjärjestelmään luodaan asiakastiedot perheiden molemmille huoltajille, jolloin tukea voi hakea kumpi tahansa.

– Hakemus käsitellään hakijan nimissä ja päätös tehdään hakijalle, samoin tuki maksetaan hakijan ilmoittamalle tilille, Murtonen tiedottaa.

Kaupunki on käynnistänyt asiakastietojärjestelmän kehittämistyön yhdessä järjestelmätoimittajan kanssa.

– Kehittämistyön myötä ohjelma tulee yhä joustavammin vastaamaan asiakkaiden muuttuviin elämäntilanteisiin, Murtonen toteaa tiedotteessaan.

Hän ei vastannut keskiviikkona Hämeen Sanomien puheluihin ja soittopyyntöihin. (HäSa)