fbpx
Kanta-Häme

Tuleen sytytetty stuntmies toi Toni Rasinkankaalle palkinnon arvostetussa kansainvälisessä valokuvakilpailussa

Hämeen Sanomien kuvaava toimittaja sijoittui toiseksi Monovisions Awards -valokuvakilpailun kuvajournalismisarjassa.
Toni Rasinkankaan Five Decades of Playing with Fire -valokuvassa esiintyy stuntmies Markku Eklund, joka on sytytetty palamaan. Kuva: Toni Rasinkangas

Tämän vuoden maaliskuussa Hämeen Sanomien toimitukseen saapui tyytyväinen mies.

Toni Rasinkangas, 41 , oli ollut juttukeikalla Espoossa haastattelemassa ja kuvaamassa legendaarista stuntnäyttelijää Markku Eklundia.

Keikalla Eklund oli sytytetty tuleen ja Rasinkankaalla oli ollut tasan minuutti aikaa napata kuvat, ennen kuin niiden kohde hyppäsi mereen sammuttaakseen lieskat.

Kuvista tuli hyviä. Jopa niin hienoja, että jutun julkaisun jälkeen Rasinkangas päätti lähettää yhden niistä kansainväliseen valokuvakilpailuun.

Tänään sunnuntaina hän sai mieluisan viestin Britanniasta. Rasinkankaan Five Decades of Playing with Fire -valokuva sijoittui toiseksi arvostetussa Monovisions Awards -kilpailussa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Avustaja Pia Mattinen rasvasi Markku Eklundin kasvot ennen kuin tämä sytytettiin kuvaa varten tuleen. Kuva: Toni Rasinkangas

Avustaja Pia Mattinen rasvasi Markku Eklundin kasvot ennen kuin tämä sytytettiin kuvaa varten tuleen. Kuva: Toni Rasinkangas

Markku Eklund on legendaarinen stuntmies, joka on esiintynyt suomalaisissa elokuvissa jo 1990-luvulla esimerkiksi Romanovin kivissa (1993) ja The Real McCoyssa (1999). Ensimmäiset stunttinsa hän teki jo 1980-luvulla vain 12-vuotiaana.

Toni Rasinkangas kiinnostui Eklundista kesällä 2021 kuvattuaan Hämeenlinnassa Viipurintien sillalla yhden polttarihypyn, jonka teossa tämä oli mukana.

– Panin hänet jo silloin mieleeni, että tuon tyypin minä vielä haastattelen. Stuntmies oli lapsuuteni haaveammatti, joten aihe kiehtoi mieltäni.

Visualistina Rasinkangas miettii juttuaiheitaan usein kuva edellä, ja hän suorastaan paloi halusta päästä kuvaamaan ja jututtamaan tulen kanssa temppuilevaa miestä.

– Minulla oli keikalle mennessä tietynlainen kuva jo mielessä, mutta juuri sellaista kuvaa ei tullut. Niinhän se yleensä lehtikuvaamisessa menee.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Eklund oli selästään kokonaan tulessa, ja myös lähellä ollut kuvaaja tunsi lämmön. Kuva: Toni Rasinkangas

Eklund oli selästään kokonaan tulessa, ja myös lähellä ollut kuvaaja tunsi lämmön. Kuva: Toni Rasinkangas

Rasinkangas otti menestyneen kuvansa Haukilahden uimarannalla 16. maaliskuuta 2022. Jo etukäteen oli tiedossa, että tilanne olisi ohi nopeasti eikä toista mahdollisuutta tule. Sen vuoksi kuvaaja ja kuvattava valmistautuivat kuvaukseen sopimalla tietyistä askelmerkeistä.

– Oli tärkeää tietää, missä hän liikkuu ja missä minä voin liikkua ilman, että kenellekään tapahtuu mitään. Etten ole esimerkiksi jaloissa, jos hänen pitääkin hypätä mereen suunniteltua aiemmin.

Ranta oli täynnä ohikulkijoita, jotka olivat pysähtyneet paikalle ihmettelemään Rasinkankaan ja Eklundin touhuja.

Avustaja Pia Mattinen sytytti Eklundin tuleen ja seurasi tilannetta kauempaa huudellen kellonaikoja. Hän laski sekunteja, koska Eklundin oli hypättävä laiturilta veteen.

– Eklund oli täydessä tulessa, kun kysyin, voiko hän kääntyä minuun päin vielä kerran. Hän sanoi “kaikki ookoo” ja oli kääntymässä, kun avustaja sanoi, että nyt on mentävä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Minuutti on ohi ja stuntmies hyppää mereen sammuttaakseen lieskat. Kuva: Toni Rasinkangas

Minuutti on ohi ja stuntmies hyppää mereen sammuttaakseen lieskat. Kuva: Toni Rasinkangas

Eklund ei ole koskaan saanut tulesta palovammoja, eikä niin käynyt nytkään. Sen sijaan merivesi oli maaliskuussa oletettua matalammalla, joten stuntmies loukkasi hieman nilkkaansa hypätessään kuvaussession lopuksi veteen.

– Pohja tuli vähän nopeammin vastaan kuin hän oli ajatellut. Mutta ei siinä mitään vakavampaa sattunut, Rasinkangas kertoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Helpottunut stuntmies Markku Eklund tempun jälkeen laiturilla. Kuva: Toni Rasinkangas

Helpottunut stuntmies Markku Eklund tempun jälkeen laiturilla. Kuva: Toni Rasinkangas

Kuva on otettu alaviistosta, mikä on Rasinkankaalle tyypillistä.

– Minua alkoikin siinä tilanteessa vähän naurattaa, kun muistin edesmenneen valokuvaajan Markku Wiikin kutsuneen minua kyykkykuvaajaksi.

Rasinkangas oli niin lähellä kohdettaan, että pystyi tuntemaan lämpöaallon myös omilla kasvoillaan.

– Sen kyllä tunsi, kuinka tuli loimusi. Kun koko mies oli tulessa, niin tuntuihan se vähän erilaiselta siinä alapuolella kuin jos olisi ollut vaikka nuotiolla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tältä voitokas kuva näytti ilmestymishetkellä Hämeen Sanomissa värikuvana. Kuva: Toni Rasinkangas

Tältä voitokas kuva näytti ilmestymishetkellä Hämeen Sanomissa värikuvana. Kuva: Toni Rasinkangas

Maaliskuussa ilmestyneessä lehtijutussa julkaistiin värikuva, mutta kilpailua varten Rasinkangas käsitteli kuvansa mustavalkoiseksi. Hän on aina pitänyt mustavalkokuvista värikuvia enemmän, vaikka työssään käyttääkin yleensä väriä.

– Mietin heti, että tämä näyttäisi varmasti siistiltä mustavalkoisena. Suoraan vastavaloon kuvatussa otoksessa auringon valo tulee tulenlieskojen läpi, mikä näyttää hienolta mustavalkoisessa kuvassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Toni Rasinkangas. Kuva: Pekka Rautiainen

Toni Rasinkangas. Kuva: Pekka Rautiainen

Toni Rasinkangas on viime vuosina osallistunut aktiivisesti useisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin valokuvakilpailuihin.

Monovisions Awards -kilpailuun hän otti osaa nyt ensimmäistä kertaa.

– Löysin kilpailun ihan sattumalta, kun etsin netistä sopivia kisoja. Google luokitteli tämän kolmen tärkeimmän kilpailun joukkoon, mihin kannattaa osallistua.

Tänä vuonna Monovisionsiin lähettetiin 3000 kilpailutyötä, aiempina vuosina osallistujia on ollut enemmänkin.

Rasinkangas menestyi kuvajournalismisarjassa, jossa voiton vei ranskalaisen Mikael Anisset Last trip to the arena -teoksella, joka kuvaa härän tappaman nuorukaisen hautajaisia.

Hyvä sijoitus antaa Rasinkankaalle uskoa siihen, että suomalaisen maakuntalehden kuvaajan työ tä arvostetaan kansainvälisestikin.

– Se tuntuu todella hyvältä. Nyt ei tarvitse enää miettiä, olenko ihan oikea kuvaaja vai pelkkä puolikas.

Toni Rasinkangas

Hämeen Sanomien kuvaava toimittaja on pärjännyt useissa valokuvakilpailuissa.

2015 3. sija Vuoden kaupunkilehtikuva -kilpailussa.

2018 1. sija Vuoden sukelluskuva -kokonaiskilpailussa.

2019 4. sija Vuoden luontokuva -kilpailun Ihminen ja luonto -sarjassa.

2020 6. sija Finnish Photo Awards -kilpailun kuvajournalismisarjassa.

2021 kunniamaininnat International Photo Awards IPA -kilpailun kuvajournalismi- sekä Ihminen ja perhe -sarjoissa

2021/2022 finalisti Fine Art Photography Awards -kilpailun kuvajournalismi- ja muotokuvasarjoissa.

2022 2. sija Monovisions Awards -kilpailun kuvajournalismisarjassa.

Finalisti Finnish Photo Awards 2022 -kilpailun reportaasi- ja urheilukuva-sarjassa. Tulos sel viää syksyllä.

Menot