Kanta-Häme

Katso video: Hyppäsimme robottibussin kyytiin Visamäessä – Hidas ja hiljainen tunnelma on harhaanjohtava

Robottibussi ei liiku itsekseen Visamäessä, vaan kahden turvaoperaattorin avustamana.
Turvaoperaattori Aleksi Tepponen (oik.) kertoo, että robottiauto pysähtyy nopeasti, jos vaikkapa toinen auto kiilaa sen eteen. Kuva: Pekka Rautiainen
Turvaoperaattori Aleksi Tepponen (oik.) kertoo, että robottiauto pysähtyy nopeasti, jos vaikkapa toinen auto kiilaa sen eteen. Kuva: Pekka Rautiainen

Bussipysäkillä pipopäinen pikkupoika katsoo silmät kiiluen aina sadan metrin päässä sijaitsevaan risteykseen asti.

Poika on tullut mummunsa kanssa tutustumaan tulevaisuuden kulkupeliin.

– Tästäkö se robottiauto ottaa kyytiin, mummu kysyy.

Kun poika kuulee robotti-sanan, hän ottaa muutaman askeleen ja varvistaa nähdäkseen paremmin.

– Sieltä se tulee!

Risteyksessä kääntyy hopeanharmaa, hieman leivänpaahtimelta näyttävä pikkubussi ja lähestyy hitaasti.

Poika hihkuu innoissaan, kun bussi vihdoin pysäyttää heidän eteensä.

Mummu ja poika nousevat kyytiin. He ovatkin ainoat, jotka kyytiin mahtuvat, koska paikkoja on vain yhdeksän ja bussi on jo täynnä.

Jäämme odottamaan omaa vuoroamme.

”Missä ovat C-3PO ja R2-D2?”

Gacha-merkkinen robottibussi on Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi Mujin yhdessä kehittämä kulkuväline, jolla voi ajaa säässä kuin säässä.

Hämeenlinnassa Gacha ajaa siksi, että kyseessä on lokakuun kestävä automaattibussikokeilu, jossa on mukana myös Hämeen ammattikorkeakoulu.

Itseohjautuva sähköbussi kiertää Visamäessä 1,4 kilometrin reittiä, eikä sen liikehdintää voi kuvailla avaruusajan menoksi. Vaikka pikkupoika varmasti elättelikin toivetta Star Wars -kokemuksesta, hän joutuu pettymään.

Ei. Sitä kokemusta robottibussikokeilu ei anna.

Reilun kilometrin lenkin bussi ajaa muutamassa minuutissa.

Kun bussi on kiertänyt lenkkinsä ja palaa pysäkille, mahdumme mekin mukaan.

– Ajamme tällä hetkellä vähän alle kahtakymppiä tunnissa, kertoo turvaoperaattori Aleksi Tepponen.

Juuri niin. Robottiauto ei kulje itsekseen, vaan sen kyydissä on kaksi turvaoperaattoria, jotka seuraavat liikennettä ja seuraavat dataa tietokoneelta.

He myös vastailevat matkustajien kysymyksiin.

Robottiauto muistuttaa hieman leivänpaahdinta. Kuva: Pekka Rautiainen
Robottiauto muistuttaa hieman leivänpaahdinta. Kuva: Pekka Rautiainen

Robottibussi liikkuu hyvin pehmeästi, eikä se pidä oikeastaan minkäänlaista ääntä.

Vaikka turvaoperaattorit suosittelevatkin istumaan tukevasti penkissä, ei missään vaiheessa tule vaaran vaikutelmaa. Autohan liikkuu lähes kävelyvauhtia.

Hidas ja hiljainen tunnelma onkin hieman harhaanjohtavaa.

– Saattaa tulla äkkipysähdyksiä, jos joku kiilaa eteen, Tepponen kertoo.

Juttu jatkuu videon jälkeen

Pehmeät robottikyydit

Pehmeä kyyti kelpaa monelle.

Lähes jokaiselta pysäkiltä tulee kyytiin asiakkaita, joiden päällimmäinen tarve on selfieiden ja some-videoiden kuvaaminen.

Saksalainen mies höpöttää puhelimensa näytölle, brasilialaiset naiset ottavat toisistaan kuvia.

Turvaoperaattorit jakavat testiajon jälkeen kaikille asiakkaille ohjeet, miten he voivat lähettää yhtiölle kommentit robottiauton ajosta.

Allekirjoittaneelta yhteydenottopaperi jäi bussiin, joten matkakokemus on tässä.

Robottibussiajelun tunnelmaan oli vaikeaa päästä, sillä turvaoperaattori-insinöörit tuntuivat olevan puikoissa, vaikkei rattia tai muita perinteisiä hallintalaitteita autossa ollutkaan.

Gacha venyttää kuitenkin mielikuvitusta ja antaa kuvan siitä, millaista liikennöinti tulevaisuudessa voisi olla.

Neljä porkkanaa.

Robottibussi ajaa lokakuun ajan Visamäessä tiistaista torstaihin kello 10-12 ja 13-15.

 

Korjaus 15.10.2019 kello 9.03: Väliotsikossa luki Tähtien sota -hahmon nimeksi virheellisesti RD2D. Oikea nimi on R2-D2

Robottibussi Gacha

Ilman kuljettajaa liikkuva Gacha-bussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos.

Gacha ajoi neitsytmatkansa maaliskuussa Helsingissä keskustakirjasto Oodin edustalla.

Robottibussia testataan Hämeenlinnan lisäksi myös Espoossa ja Vantaan Kivistössä.

Sensible 4 kaavailee, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä.

Gacha-bussia markkinoidaan ensimmäisenä säällä kuin säällä kulkevana robottibussina.

Bussissa etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin.

10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa

Autonomisesti ajettaessa suurin mahdollinen nopeus on 40km/h

Voimansiirto 4WD sähkö ja kantama: 100+ km