Kanta-Häme

Tunnelin kattolevyjä pultataan paikalleen

Liikenne Hämeenlinnan keskustan ohittavalla moottoritiellä saatetaan katkaista tällä viikolla useana yönä, kun moottoritien tunnelin katosta tielle romahtaneiden paloeristelevyjen putoamiselle yritetään löytää syytä.

Lähinnä öisin tehtävien tarkastusten aikana liikenne ohjataan kaupungin katuverkkoon Kaivokadulle ja Eureninkadulle.

Tunnelin sisäpinnat kuvattiin ja laserkeilattiin viikonlopun aikana. Seuraavaksi kaikki katossa kiinni olevat levyt tarkastetaan hiusmurtumien varalta. Työ on hidasta, sillä se tehdään silmämääräisesti ja levyjä koputtelemalla.

Uudenmaan ely-keskuksen Tapani Angervuoren mukaan murtuneet tai muuten epäilyttävät levyt otetaan tilanteesta riippuen joko alas tai ne pultataan varmemmin kiinni katon betonirakenteisiin.

Eristelevyt hajosivat osiin

Tunnelin betonirakenteita tulipaloilta suojaavat eristelevyt on asennettu paikoilleen jo rakennustöiden alkuvaiheessa vuonna 2012.

– Levyt on aseteltu valumuotin pohjalle ja itse betonivalu on tehty niiden päälle, Tapani Angervuori kertoo.

Lauantainen turma johtui eristelevyn hajoamisesta. Noin viisi senttiä paksun levyn pohja jäi kiinni kattoon muun levyn pudotessa alas ajoradalle. Levyjen halkeamia oli havaittu jo viime viikolla tehdyssä tarkastuksessa, mutta tilannetta ei pidetty vakavana.

Itse tunnelin betonisissa rakenteissa ei ole havaittu vahinkoja, mutta tunneli tutkitaan myös sen päällä olevan kannen liikkumisen varalta.

Myös vastaavalla tavalla rakennettu Kivihaan tunneli Helsingin Hakamäentiellä tarkastettiin maanantaina.

– Kivihaassa ei havaittu alustavassa tarkastuksessa mitään ongelmia, kertoi tietunneleiden hallintaviranomainen Laura Väisänen.

Saksalaiset saapuvat tarkastamaan

Eristelevyt valmistaneen saksalaisen yrityksen edustajat saapuvat Hämeenlinnaan tutkimaan eristeiden hapertumisen syytä. Heille on varattu mahdollisuus tutustua tunneleihin asennettuihin eristeisiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Tarkastuksen aikana liikennettä tunneleissa rajoitetaan tai ohjataan kaupungin katuverkkoon.

Tunneleissa on toistaiseksi voimassa tavallista alhaisempi nopeusrajoitus.

Ely-keskuksesta arvioidaan, että uusien eristelevyjen saaminen Suomeen ja kiinnittäminen paikoilleen voi viedä useita kuukausia. Vasta niiden asentamisen jälkeen tunnelissa voidaan palata normaaliin 100 kilometrin nopeusrajoitukseen. (HäSa-STT)