Kanta-Häme

Tunnollinen ajo- opetus näkyy inssien läpipääsyissä

Kanta-Hämeessä b-ajokorttikokeista hyväksytään 78 prosenttia. Koko Suomen keskiarvo on 70 prosenttia. Tuloksia seuraa Trafi.

Korkeaa tulosta on selitetty muun muassa sillä, että autokoulut opettavat asiakkaansa tarpeeksi valmiiksi.

Autokoulu Lehtelän toimitusjohtajan Jani Salon mukaan autokoulussa tulee opettaa, eikä vain ajella.

– Laadukkaasta opetuksesta näkee myös opettajan motivaation. Tavoitteena on opettaa asiakkaat mahdollisimman valmiiksi ennen inssiä.

Tärkeintä on valmistaa oppilas ajokokeen jälkeen alkavaan itsenäiseen ajoon.

Joulukuussa 18 vuotta täyttävällä Juho Rantasella oli keskiviikkona kolmas ajotunti. Tunnin teemana olivat erilaiset risteykset.

Rantasen mukaan ensimmäinen ajotunti oli jännittävä, mutta nyt ajaminen tuntuu jo mukavalta.

Hämeenlinnan Easy Driver -autokoulun opettajan Jussi Isoniemen mukaan Hämeenlinnassa on paljon kokeneita liikenneopettajia.

– Täällä on kilpailtu enemmän laadulla kuin hinnalla. Oppilaat ovat myös rauhallisempia kuin esimerkiksi Tampereella, jossa olen myös opettanut.

Isoniemen mukaan on tärkeää, että jokaisella ajotunnilla on jokin tavoite. Opettajan ei ole tarkoitus vain körötellä kyydissä.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin erikoisasiantuntija Veijo Tuononen on maininnut Kanta-Hämeen olevan yksi niistä alueista Suomessa, joissa autokoulut opettavat oppilaansa valmiimmiksi.

Oppilaiden taitotason lisäksi alueellisia eroja lisäävät esimerkiksi ajokokeessa käytetyt reitit, sillä liikenneympäristöt vaihtelevat eri alueilla.

Reittivalinta saattaa hyvällä tuurilla osua juuri kyseisen oppilaan vahvuusalueelle. Toisille maantieajo on helpompaa, toiset taas ovat tarkkoja kaupunkiajajia.

– Väittäisin, että Hämeenlinnassa liikenneympäristö on yksi vaikeimmista ja monipuolisimmista, kertoo Hämeenlinnan Autokoulun toimitusjohtaja Aleksi Korko.

Hämeenlinnassa inssiä varten kerrataan usein keskustan ja Kaurialan alueet. Tasa-arvoisista risteyksistä tunnettu Antreantie Ojoisilla on myös hyvä hallita.

– Pitää kuitenkin muistaa, ettei autokoulussa opeteta tutkintoreittejä, vaan ajotaitoja, Salo toteaa.

Salo kertoo, että Lehtelän oppilaista 91 prosenttia läpäisi inssin ensimmäisellä kerralla noin kuukausi sitten tarkastettujen tilastojen mukaan.

Myös Korko uskoo korkeiden tulosten kertovan laadukkaasta opetuksesta.

– Täällä opetetaan oppilaat ajamaan vaikeassa keskustan liikenteessä, tasa-arvoisilla asuinalueilla ja nopeassa moottoritieliikenteessä.

Korko lisää, että monilla oppilailla on entuudestaan ajokokemusta mopolla tai mopoautolla ajamisesta, mikä helpottaa oppimista.

Henkilöauton kuljettamiseen vaadittavan b-ajokortin ajo-opetukseen kuuluu 18 tuntia ajamista. Salon mukaan määrä ei silti riitä kaikille.

– On tärkeää, että oppilaalle mainitsee hyvissä ajoin, jos näyttää siltä, että lisätunnit tulevat tarpeeseen. Ajoissa keskusteleminen motivoi myös asiakasta tekemään enemmän töitä.

Oppimiseen vaikuttavat Salon mukaan monet tekijät. Esimerkiksi kolmekymmentä vuotta taakseen jättänyt oppilas saattaa tarvita lisätunteja herkemmin kuin vasta täysi-ikäistynyt.

Myös Korko ja Isoniemi ovat sitä mieltä, että on opettajan tehtävä kertoa ajoissa, jos lisätunneista voisi olla hyötyä. Päätös niiden ottamisesta on silti asiakkaan oma.

Vielä vuonna 2010 läpipääsy­prosentti oli Suomessa 73. Koko maassa tutkintojen vastaanottamisesta vastaa A-Katsastukseen kuuluva Ajovarma.

Tutkinnon vastaanottajilla on virkavastuu, ja heidän ajotaitojaan valvotaan kokeilla joka vuosi.

Trafin mukaan tammi–elokuussa suurin läpipääsyprosentti oli Päijät-Hämeessä ja toiseksi suurin Pohjanmaalla. Kolmannella sijalla olivat Kanta-Häme ja Kainuu.