Kanta-Häme

Tunti teinikauhua!

Vauvan itkua, pimeitä kellareita, spiritismiä, narisevia ovia, haamuja, ihmissusia, pyssymiehiä, verisiä puukkoja, homekouluja ja kirkunaa.

Nämä kaikki ja iso määrä muutakin teinikauhua vyöryi tunnin ajan Bio Rexin elokuvateatterin ykkössalissa.

Eikä missään yönäytöksessä! Valkokankaalla alkoi tapahtua tiistaina heti aamutuimaan, ja sali oli täynnä yläkoululaisia.

Koululaisten ideat heräsivät lyhytelokuviksi Haavestoori-työpajan kautta.

Hämeenlinnan Taidemuseon luotsaamaan ja OKM:n rahoittamaan mediakasvatukseen osallistui 162 koululaista. Tutkimusretkellä oli mukana kymmenen Hämeenlinnan, Parolan, Iittalan ja Riihimäen yläkoulun luokkaa.

Suunnittelu alkoi jo lokakuussa teemalla yliluonnollisuus.

Kela pyörähti leffateatterissa käyntiin Lyseon koulun 9B-luokan Pinnan alla -lyhytelokuvalla.

Menossa mukana olleet Veera Lintula ja Hanna Ollila kertovat, että noin viiden minuutin mittaisen lyhärin eteen ryhmä näki vaivaa useita tunteja.

– Kuvittelimme elokuvanteon olevan helpompaa. Siinä oli kuitenkin monta juttua huomioitavana, kaksikko sanoo.

Esimerkiksi käsikirjoitus, kuvaus, näytteleminen, valaistus, editointi, musiikki ja tehosteet. Koko paketti.

– Käsikirjoitus oli hankala toteuttaa, joten se alkoi elää heti kuvausvaiheessa. Ei se näytteleminenkään mitään helppoa ole. Tutusta porukasta oli kuitenkin apua, pystyi olemaan rentona kameran edessä.

Yhdeksäsluokkalaiset Lintula ja Ollila innostuivat projektista niin paljon, että ovat hakeneet ilmaisutaidon lukioon Tampereelle.

Ryhmiä opastanut elokuvaohjaaja ja mediakasvattaja Janne Heinonen antoi nuorille vapaat kädet toteuttaa itseään. Hän oli lähinnä teknisenä ja dramaturgisena ohjaajana.

– Hurjiahan niistä lyhäreistä tuli. En kuitenkaan voinut sanoa, ettei tuota voi tehdä, koska minua pelottaa katsoa sitä. Kauhuelokuvat olivat hyvinkin monilla hallussa, Heinonen naurahtaa.

Muun muassa huippusuositun Operaatio hurrikaani –agenttiseikkailusarjan Ylelle käsikirjoittaneen Heinosen mukaan on mediakasvatuksellisesti tärkeätä, että elokuvan tehokeinot tulevat nuorille tutuiksi.

– On hyvä ymmärtää, että kaikki mitä elokuvissa nähdään ja kuullaan, on tarkkaan suunniteltua ja tehtyä. Elokuva on aina tiettyjen tekijöiden näkemys maailmasta.

Laatua voi saada aikaan, vaikkei käsissä olisikaan sitä kalleinta kalustoa.

– Kaikki kuvattiin pienellä digijärkkärillä tai älypuhelimella, editointi tapahtui läppärillä.

Lyhytelokuvien aiheet liikkuvat klassisista mörkötarinoista ajankohtaisiin aiheisiin.

– Tavoitteena oli, että ideoita tarttuisi mukaan myös ajankohtaisuuksista. Yksi ryhmä oivalsi käyttää elokuvansa kehyksenä homekoulua.

– Rankin aihe taas oli kouluampumista käsittelevä lyhytelokuva, vaikka se tapahtuikin unimaailmassa. Se meni aika syvälle.

Tärkeintä oli, että koululaisten tuotoksista tulisi laadukkaita ja toimivia, ja että nuoret saisivat elämyksiä nähdessään ne.

Vaikkapa Hämeenlinnan suurimmalta valkokankaalta.

– Se oli nuorille palkinto kovasta työstä ja sitoutumisesta projektiin. HÄSA

Päivän lehti

28.1.2020