Kanta-Häme

Tuomelasta tulee pulpetiton

Pulpetit jäävät historiaan, kun Tuomelan koulurakennus parin vuoden kuluttua avaa ovensa uudistuneena.

Silloin koulua käydään perinteisten luokkien sijaan suurissa oppimisympäristöissä, joissa oppilaat voivat vaeltaa vapaasti sohvaryhmien, sermien ja tiimipöytien seassa. Pulpetteja ei ole.

Idean isä on Hämeenlinnan yhteiskoulun rehtori Arto Nykänen, joka kertoo heränneensä vuosi sitten huhtikuussa keskellä yötä piirtämään ajatuksensa paperille.

– Ajattelin, että jos kerran samalla rahalla saadaan, niin mitä jos lähdettäisiinkin rohkeasti purkamaan perinteiset luokkarajat ja tekemään koko kouluun vain muutama työskentelytila vähän isommalle lapsimäärälle, Nykänen sanoo.

Siitä se ajatus sitten lähti.

Testattuaan ideaa kollegoillaan ja esimiehillään ja saatuaan sille päättäjiltä siunauksen, alkoi työ uudenlaisen koulun eteen. Siihen oli saatava mukaan koko koulun väki, sillä seinien lisäksi Tuomelassa muuttuu myös koulutyön sisältö.

Opettajat muodostavat tiimin, jolla on yhteisiä oppilaita.

– Samanaikaisopetukseen löytyi malli Tanskasta, jossa se on todettu toimivaksi. Oppilaat ovat pärjänneet keskivertoa paremmin ja ovat vuorovaikutustaidoiltaan ylivertaisia, Nykänen sanoo.

Lapset irti penkistä

Käytännössä Tuomelan koulu jaetaan kuuteen oppimisympäristöön, johon kuhunkin mahtuu 40-105 lasta.

Pienin tila on eskareille, jotka sijoitetaan kirjastosiiven pohjakerrokseen. Saman siiven ylempiin kerroksiin sijoittuvat 1. ja 2. luokan oppilaat.

Koulun keskiosaan tulee tilat 3.-5.luokkalaisille.

– Kukin kerros toimii aina yhden ikäluokan oppimisympäristönä. Siellä ei ole lainkaan väliseiniä, vaan tilaa hallitaan erilaisilla muuntautuvilla kalusteilla, Nykänen kertoo.

Yksi niistä on kodan mallinen kaluste, jonka sisälle koko ikäluokka kokoontuu aamuisin virittäytymään päivän työhön. Yhteisen aamutuokion jälkeen lapset voivat jakautua ja kulkea koko oppimisympäristönsä alueella vapaasti.

– Lapsilla on huomattavasti enemmän liikkumavapautta. Enää heitä ei siis kahlita väkisin penkkiin kiinni, Nykänen naurahtaa.

Erilliset luokat säilyvät ainoastaan kielissä, musiikissa ja kotitaloudessa. Koulun vintille rakennetaan puolestaan yhtenäinen tila tekstiilityön ja kuvataiteen opetukselle.

Luottamus tärkeintä

Uudenlaisessa koulussa kaikki oppilaat työskentelevät samoissa tiloissa.

Esimerkiksi erityisopetus tapahtuu osana oman ikäluokan esteetöntä oppimisympäristöä. Erityisopettajat ja kouluohjaajat ovat osa ikäluokan opettajatiimiä.

– Tottakai sinne tulee tiloja myös hiljentymiseen. Akustiikka on muutenkin huomioitu suunnitelmissa hyvin, Nykänen kertoo.

Hänen mukaansa koulun toiminta perustuu luottamukseen.

– Opettajat luottavat oppilaisiin ja oppilaat opettajiin, Nykänen tiivistää. (HäSa)