Kanta-Häme

Tuottaja Hiili Hiilesmaa haluaa HIMin uudelle levylle erheitä

 

Tuottaja Hiili Hiilesmaa tuottaa HIMin uusimman levyn. Tuottaja haluaa uudelle levylle erheitä, jotta musiikki ei ole teollista huttua.
 
 
 
Levyn teko on kuin täytekakkua vääntäisi. Sitä on vaikea parantaa, jos pohja lössähtää. Koko kakusta vastaa tuottaja. 
 
Hämeenlinnalainen Hiili Hiilesmaa tietää, mistä puhuu. Takana on vuosien työ musiikkituottajana. Tällä hetkellä Hiilesmaa on studiossa päivittäin Suomen eturivin rokkibändin HIMin kanssa. 
 
 
 
Tuottaja Hiilesmaa aloitti levytyssession viemällä studiosta kaikki musiikkilehdet pois. Tilalle hän toi Duodecim-lääkärilehtiä. Sitten Hiilesmaa puhui bändille paljon Jalostajan lihapullista, laitojen kokeilemisesta ja virheistä. 
 
Mutta miksi juuri lääkärilehtiä?
 
– Tiede ruokkii taidetta. Sitä umpioituu, jos ammentaa musiikkia vain musiikin maailmasta. Vein kyllä studion seinälle myös kartan Suomen kallioperästä.
 
Hiilesmaan mukaan musiikissa pitää näkyä suomalaisuus ja tietty kieroutuneisuus. 
 
Se selittää siis kallioperän kartan. 
 
 
 
 
Hiili Hiilesmaa on ollut HIMin kanssa yhteistyössä bändin perustamisesta asti. Hän tutustui Ville Valoon ennen yhtyettä ja päätyi äänittämään HIMin demoa. Sen jälkeen yhteisiä projekteja on ollut lukuisia. Parhaillaan Hiilesmaa tuottaa HIMin yhdeksättä albumia. 
 
– Syy siihen on se, että HIM tykkää mun äänimaailmasta. Ja meidän huumoritajut osuu yksiin. 
 
Huumorista kertoo jotain se, että bändi hankki lääkärilehtien innoittamana studiolle kirurgin työvaatteet ja välineet. Niillä on pilailtu olan takaa. 
 
Mutta mitä tuottaja oikeastaan tekee? 
 
Hiilesmaa selittää, että ensin diagnosoidaan projekti. Joskus tuottajaa tarvitaan erityisesti sovituspuolelle tai soundi- ja tekniikkapuoleen. Tai sitten ilmapiirin parantajaksi. 
 
– Kaikkia näitä juttuja tuottajan pitää tehdä, mutta yleensä projekti painottuu johonkin erityisesti. Tuottajan tärkein tehtävä on luoda puitteet sille, että artisti vapautuu soittamaan, ja luova ajattelu herää. 
 
Levyn teossa tuottaja on ikään kuin taustalla, mutta kuitenkin keskiössä. Hiilesmaa on HIMin kanssa studiossa kolme kuukautta ja eniten studiossa istuu juuri tuottaja.
 
– Teen jokaisen kanssa töitä. Ei ole mitään järkeä ottaa studioon koko bändiä hengaamaan, jos teemme vain yhtä soitinta. 
 
 
 
HIMin syyskuussa alkanut studiosessio alkoi vaativasti. Ensin piti tehdä kaksi potentiaalista radiosoittobiisiä, jotta niitä päästään esittelemään levy-yhtiöille ja solmimaan levytyssopimusta. 
 
Uusin levy on omakustanne, ja tarkoittaa sitä, että bändi maksaa viulut. Se pääsee silloin myös itse neuvottelemaan levy-yhtiön kanssa, kuinka paljon bändi saa levymyynnistä. Omakustanne takaa myös rauhan. Taiteellinen vapaus säilyy, kun levy-yhtiö ei ole hengittämässä niskaan. 
 
– On rankkaa tehdä heti kaksi tärkeää biisiä. Yleensä aloitetaan juuri toisin päin. 
 
Tuottaja Hiilesmaa ei hoida neuvotteluita levy-yhtiöiden kanssa, vaan se on managerin hommia. Hiilesmaa haluaa kuitenkin pitää aina bändin sidosryhmät tietoisina, missä levyn teossa mennään. Niin kaikki ovat sitoutuneempia tekemään työtä bändin eteen. 
 
 
 
Studiossa kohotetaan ilmapiiriä, mutta myös työskennellään intensiivisesti. 
 
Hiilesmaalla on assistentti, ja studiossa on myös rumputohtori ja kitarateknikko, jotka virittävät soittimia ja ovat apuna. Studiotyöskentely on suunniteltu niin, että jos tulee uusi idea, se voidaan toteuttaa saman tien eikä viikon kuluttua.
 
– Se on kuin formulatiimi. Jos halutaan 10 prosenttia parempi levy, pitää panna 90 prosenttia enemmän rahaa tekemiseen.
 
HIMin yhdeksännellä levyllä kokeillaankin kaikkea moneen kertaan ja bändin tavoite on tehdä levy erilailla kuin ennen. Hiilesmaa sanoo, että kireän budjetin levytuotannossa otetaan hyväksi havaittu vahvistin. Nyt testataan 15 eri kitaravahvistinta.  
 
Vaikka levyn teossa ei rahaa säästellä, paineetonta tekeminen ei ole. HIM on Suomen kaikkien aikojen kaupallisesti menestynein bändi. 
 
– Status lisää paineita. Mutta meillä on sanaton sopimus, että levyä tehdessä, ei puhuta keikkailemisesta tai faneista. 
 
Ja taas Hiilesmaa ottaa esimerkin tavallisesta elämästä. Työtä pitää tehdä riskillä. Eihän päävoittoakaan tule sijoittamisessa ilman riskiä. 
 
 
 
Studiossa on tärkeää, että performanssi pysyy tuoreena koko ajan. Silloin on siis Jalostajan lihapullien aika. Niistä Hiilesmaa puhuu mielellään. Jos musiikki on kuin teolliset lihapullat, kaikki kappaleet ovat yhtä pyöreitä ja samankokoisia, ja musiikki on tylsää. Mutta miltä kuulostaa musiikki, joka on kuin mummon tekemät lihapullat? Ei mitään tasaisia ja samannäköisiä, vaan käsintehdyn näköisiä.
 
Hiilesmaa haluaakin olla tuottajana kuuntelija, kuin kadunmies, joka huomauttaa, jos musiikillisia elementtejä on liikaa. 
 
– Musiikin pitää puhutella.
 
HIMin tapauksessa levyä tehdään ilman kompromisseja. Se tarkoittaa sitä, että soittamista jatketaan niin pitkään, että tulee joku erhe.
 
– Se lisää kuuntelijan mielenkiintoa. Tulee myös illuusio, että musiikissa tapahtuu jotakin. 
 
Hiilesmaa vierastaakin teolliselta kuulostavaa musiikkia, jossa kaikki mielenkiintoinen siivotaan pois. 
 
– Virheet tuovat esiin rohkeuden. Samalla myös röyhkeystaso nousee. Siitä rokissa on kyse. 
 
Tuottaja kuitenkin huomauttaa, että virheille on varaa silloin, kun kyse on ammattimuusikoista, jotka pystyvät flirttailemaan esimerkiksi rytmin kanssa. Tekemisen laitoja pitää pystyä kokeilemaan.
 
 
 
HIMin tulevalla levyllä kaikkien kappaleiden sävellykset, sovitukset ja sanoitukset on tehnyt Ville Valo. 
 
– Se helpottaa tekemistä, sillä usein studiossa tulee skismaa säveltäjän ja laulajan välillä. Nyt sitä tilannetta ei ole. Se on poikkeuksellista. 
 
Bändin muut jäsenet eivät kuitenkaan ole kuin työntekijöitä, jotka soittavat valmiit kappaleet levylle. 
 
– Muusikoilla on oma kädenjälki ja yhtyeen jokaisella jäsenillä on karaktääriä soitossaan. 
 
Hiili Hiilesmaa mielestä levyjä pitääkin pystyä tekemään niin, että kuulijan sulkiessa silmät hän voi nähdä bändin edessään. Sillä tavalla saadaan myös sitoutuneempia faneja, jos he kuulevat soitosta, kuka tekee ja mitä. 
 
 
Uusimman levyn miksaa brittiläinen Tim Palmer, joka on tehnyt yhteistyötä muun muassa U2:n kanssa. Masteroinnista vastaa muun muassa Metallicaa masteroinut Ted Jensen. 
 
– Kyllä sillä on kuulijoille merkitystä, kuka tekee ja mitä. Saan aika paljon palautetta siitä, että tuottajan maun kuulee. (HäSa) 
 
Tänään 21. syyskuuta ilmestyy digitaalisesti Himin kokoelma levyn ainoa uusi biisi Strange World.  Sitä on ollut tuottamassa hämeenlinnalainen Hiili Hiilesmaa. Kokoelma XX – Two Decades of Love Metal ilmestyy 26.10.2012.