Kanta-Häme

Turkka Mastomäki löysi näyttelijän työn aikuisena

Näyttelijä aistii illan esityksen kehossaan ja mielessään jo päivällä – jokainen omalla tavallaan.

Hämeenlinnan teatterin näyttelijä Turkka Mastomäki sanoo päiväunien jääneen nukkumatta, kun kierrokset alkoivat nousta Niskavuoren kolmituntista esitystä varten. Ei mitään ylikierroksia, mutta sellaista pientä värinää.

Kun Mastomäki toteaa päivän tuntemuksensa, aikaa esityksen alkuun on enää 40 minuuttia. Miehestä ei näy päällepäin minkäänlaista hermostumista, ei tietysti pidäkään.

– Niskavuori otti paikkansa jo viime talvena. Yleisö tykkäsi, näyttelijät oppivat kokonaisuuden. Nyt ei tarvitse enää tehdä mitään ylimääräistä, kokonaisuus toimii, vaikka yksityiskohdissa on joka ilta pienen pieniä muutoksia, Mastomäki selvittää.

Ne pienet yksityiskohdat muuttuvat näyttämöllä tilanteiden mukana niin, ettei tavallinen teatterikatsoja niitä edes huomaa.

– Tämä on aina yhteispeliä, jossa reagoidaan myös muiden tekemiseen, Mastomäki sanoo teatteriesitysten jokailtaisesta ainutkertaisuudesta.

Aikaa Niskavuoren alkuun on 30 minuuttia. Kymmenessä minuutissa Mastomäki on vaihtanut rooliasuunsa, mutta puhuu edelleen teatterin kampaamossa hyvin keskittyneesti teatterista yleensä.

– Tämä Niskavuoren näytelmäkokonaisuus on vaikuttanut minuun voimakkaasti. Se on omissa töissäni aivan sieltä kärkipäästä, monessa roolissa niin tv:ssä kuin teatterinäyttämölläkin nähty Mastomäki sanoo.

– Kun ollaan suomalaisuuden juurilla, rima on tosi korkealla, sitä ei voi tehdään millään tasolla huitaisemalla.

Panu Rajala ja siskotyttö

Näyttelijän työ ei ollut Turkka Mastomäelle mikään itsestään selvä maali, johon hän olisi ponnistellut pikkupojasta asti. Ammatinvalinta kypsyi aikuisiällä, siinä asepalvelusiän tietämissä.

– Seurasin aikanaan nuorimman siskoni teatteriharjoituksia Panu Rajalan ohjauksessa. Se antoi ensimmäisen kosketuksen teatterin. Armeija-aikana olin kuulema sanonut Heikki Vihiselle (myöhemmin mm. Tampereen teatterin johtaja), että minusta tulee näyttelijä. Pyrin Teatterikorkeakouluun ja pääsin. Hyvällä tsäkällä olen päässyt eteenpäin, Mastomäki pistää menestyksensä osin tuurin ansioksi.

– Elämässä tsäkä on aina mukana, Mastomäki vastaa epäilyksiin hyvien sattumusten merkityksestä.

Aikaa Niskavuoren esityksen alkuun on 20 minuuttia. Mastomäki ottaa kajalkynän ja vahvistaa kulmakarvojaan sekä leukaperiään tummemmiksi. On aika vaihtaa roolia.

– Teen yleensä maskit itse. Tässä vaiheessa alkaa todellinen keskittyminen, roolihahmo nousee pintaan.

Kiirettä pukkaa

Turkka Mastomäki on tällä näytäntökaudella monessa mukana, kun mies esiintyy Hämeenlinnassa kolmessa eri näytelmässä; Niskavuoressa, Luoteisväylässä ja Älä pukeudu päivälliselle -näytelmässä.

– Pelkästään ennen joulua on vielä 70 esitystä, mies toteaa syksyn urakan.

Freelancerinakin työskennellyt nyt Hämeenlinnaan kiinnitetty Mastomäki sanoo viihtyvänsä nykyisessä pestissään.

– Uutta on jälleen juuri tuo, että samaan aikaan menee kolme erilaista esitystä, ennen tein aina yhtä roolityötä kerrallaan. Täällä on hyvä työyhteisö, kun vapaana taiteilijana porukka vaihtui ympärillä koko ajan. Se oli jatkuvaa muutosta. Siinä toki oppi koko ajan uutta uusilta ihmisiltä, mutta hieman rauhattomampaa se oli.

Niskavuoren alkuun on vajaa varttitunti. Mastomäki jää viimeistelemään meikkiään.

Juttu julkaistiin Hämeenlinnan Viikkouutisissa 30.9.2011.