Kanta-Häme

Turku–Lahti-väli jää kahdelle bussiyhtiölle

Hämeenlinna

Onnibus lopettaa heinäkuun lopussa ainoan Hämeenlinnan kautta kulkeneen linjansa Lahdesta Turkuun.

– En tiedä, millä ihmiset kulkevat kyseistä reittiä, mutta huomasimme, etteivät ainakaan linja-autolla, sanoo toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Tampereelta Helsinkiin kulkeva Onnibuskaan ei pysähdy Hämeenlinnassa, vaikka kaupungin ohi ajaakin. Mötön mukaan ongelma on, ettei moottoritien rampilla ole pysäkkiä Tampereen suuntaan. Nopeus on yritykselle niin tärkeää, ettei se tahdo lisätä reitille kierrosta kaupungin kautta. Se pidentäisi matkan kestoa 10 minuuttia.

– Ei silti voi kiistää, ettei Hämeenlinna olisi sellainen kohde, joka kiinnostaa meitä. Se taitaa olla nyt suurin kaupunki, jossa Onnibussia ei ole.

KOIVISTON AUTO ja Pekolan Liikenne ovat nyt ainoat toimijat, jotka ajavat Lahti–Hämeenlinna–Turku-väli��.

Pekolalla tilanteeseen on reagoitu uusimalla hinnoittelua, ja luomalla erilaisia tarjouksia sekä internetiin että myös bussista ostettavaan käteislippuun.

Koiviston Autolla taas luotetaan kaikkina kellonaikoina samanhintaiseen lippuun, jonka voi ostaa yhtä hyvin kuljettajalta tai netistä.

– Suomen poikittaisliikenteessä ei ole suoraa kilpailua junien kanssa, sillä niitä täytyy aina vaihtaa matkalla, kertoo Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Sekä Koiviston Auto että Pekolan liikenne kokevat kilpailevansa nyt eniten yksityisautoilijoita vastaan. Oma auto valitaan helposti käyttöön, jos bussi ei ole paljon halvempi.

Risto Pekolan mukaan Onnibus autoili liian halvalla. Hänen mukaansa oikeat hinnat Turun ja Lahden välille ovat vähintään 15–20 euroa.

Suomalainen bussiliikenne toimii hänen mukaansa niin, että huonommin kannattavat linjat saadaan kulkemaan paremmin kannattavien avulla.

– Onnibus syö rusinat pullasta. Kun ajetaan vain suurten kaupunkien väliä, jäävät syrjäisemmät alueet kokonaan ilman. Lammille ei tahdo enää päästä millään.

Pekolan mukaan hinnan lisäksi tarjonta on tärkeä osa linja-autobisnestä.

– Kyllä siinä puoli Suomea häviää, jos mennään vain hinnalla. Jos Onnibus ei olisi lopettanut, olisimme me varmaan joutuneet lopettamaan linjan.

Nyt Pekolan mukaan mennään alimmilla kannattavilla hinnoilla.

– Jos asiakkaat eivät löydä meidän autojamme noilla hinnoilla, joudumme kyllä jättämään linjoja pois.

PEKOLAN LIIKENNE yrittää ratkaista Lammin seudun liikennöintiä myös ottamalla käyttöön Matkahuollon uuden 30 matkaa 30 päivässä sisältävän lipun heinäkuun alusta.

Lippu on tarkoitettu Lammin linja-automatkustajille, jotka matkustavat Hämeenlinnaan ja Lahteen ja 30–40 km matkoille.

– Lipputuotevalikoimasta on puuttunut lippu, jolla esimerkiksi työssä käyvä matkustaja olisi päässyt iltapäivällä Lahdesta takaisin Lammille, kertoo toimitusjohtaja Risto Pekola.

Pekola uskoo käyttäjien löytyvän Lammilta, Tuuloksesta ja Hämeenkoskelta. Lippu ladataan älykorttipohjalle, ja sillä yhden matkan hinnaksi tulee 4,92 euroa.

Nettilipunmyynnin lisäksi Pekola kiristää kilpailua paikanpäällä pikavuorobussista ostettavan lipun alennuksella.

Lippu ostetaan suoraan kuljettajalta autoon noustessa, ja sillä saa Pekolan Liikenteen ja Yhdysliikenteen Expressbussin pikavuoroilla 30 prosentin alennuksen yli 60 kilometrin matkoilta. Jo lyhyemmillä matkoilla alennusta tulee, mutta niin, että lipun hinta on vähintään 10,60 euroa.

– Se koskettaa erityisesti niitä, jotka eivät tahdo etsiä netistä tarjouslippuja tai matkusta vain kaupunkien välillä.

Nettihinnoittelu Pekolalla yleisesti lähtee viidestä eurosta ylöspäin, mutta tarkkaa hinnoitteluperustetta ei haluta kertoa julkisuuteen.

Menot