Kanta-Häme

Turvaistuimesta tuli melkein heittoistuin - kuusi lasten turvaistuinta hylättiin Autoliiton testissä

Monesta istuimesta löytyi liikaa mahdollisesti haitallisia kemikaaleja.
Kuvakaappaus Autoliiton Youtube-tililtä.

Autoliitto on julkaissut syksyn turvaistuintestissä, jossa 15 istuinta sai hyvän ja kolme tyydyttävän arvosanaa. Kuusi istuinta ei kuitenkaan läpäissyt testin kaikkia osa-alueita.

Autoliiton käyttämä testi vaatii istuimilta enemmän kuin niiden virallinen tyyppihyväksyntävaatimus. Käytetyt testikriteerit ovat kovempia ja törmäystestit ankarampia. Autoliiton mukaan testissä hyvän tai tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovatkin joiltakin osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.

 

Yksi istuimista, Foppapedretti Uniko i-Size, ei kestänyt etutörmäystestiä 15 kilon painoisella koenukella, vaan istuimen takaosa irtosi kiinnitystelakasta ja istuin kellahti eteenpäin.

Tästä johtuen etutörmäystestin arvosanaksi tuli heikko.


Katso video epäonnistuneesta etutörmäystestistä:

 


Törmäystestissä epäonnistuneen
Foppapedrettin päällyskankaassa oli myös liikaa naftaleenia, mikä olisi myös johtanut heikkoon kokonaisarvosanaan. Liikaa kemikaaleja löytyi myös Jané Koos i-Size -istuimesta sekä Hy5 TT:sta, Graco Turn2Reachesta ja Osann Foxista. Janéssa ja Hy5:ssa oli liikaa naftaleenia ja Gracossa ja Osann Foxissa palonsuoja-aineita.

– Vaikka Jané pärjäsi mainiosti sekä etu- että sivutörmäystestissä, se reputti testin liiallisen kemikaalikuormituksen takia. Jos istuin saa yhdelläkin testin osa-alueella heikon arvosanan, saa se heikon kokonaisarvosanan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

 

Autoliiton turvaistuintestissä on neljä osa-aluetta.

Puolet testin painotuksesta on turvallisuusarvosanalla, joka sisältää etutörmäystestin, sivutörmäystestin, vöiden reitityksen arvioinnin sekä istuimen vakauden autossa. Käyttöominaisuuksilla, johon kuuluu mm. väärinasennuksen riski, on 40 prosentin painotus ja istuinmukavuudella 10 prosentin. Kemikaalikuormitus huomioidaan testiarvioinnissa vain silloin kun istuimissa havaitaan liiallisia pitoisuuksia.

Jukka Tolvasen mukaan myös käyttöominaisuudet vaikuttavat turvallisuuteen.

– Jos istuin on vaikea asentaa oikein, on suuri riski, että se ei suojaa lasta sille suunnitellulla tavalla onnettomuudessa. Sama koskee kemikaalipitoisuuksia. Tuskin kukaan haluaa kuljettaa lastaan istuimessa, jossa on havaittu leludirektiivin pitoisuusrajat ylittäviä määriä myrkkyjä. Oli istuin kolaritilanteessa kuinka turvallinen tahansa, Tolvanen toteaa. HäSa

 

Katso yhteenveto turvaistuintestin tuloksista Autoliiton sivulla: https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/turvaistuintestit