Kanta-Häme

Turvallisuus jää usein hinnan jalkoihin

Hinta kiilaa usein turvallisuuden edelle lasten ja nuorten moottoripyöräkypärän hankinnassa.

– Vanhempien pitäisi miettiä siltä kannalta, että pää on tärkein paikka, mitä pitää suojata, Hanxin toimitusjohtaja Hannu Raatikainen sanoo.

Hanx myy moottoripyörävarusteita ja myös muun muassa kypäriä. Lasten kypäriä yritys tuo maahan ja ostaa muilta maahantuojilta. Menekki on kuitenkin pientä.

– Lapsille ostetaan kypäriä ehkä 2–3 prosenttia kokonaismäärästä.

Napakka kypärä on turvallinen

Mukavuus ei ole turvallisuuden tae. Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara mukaan oikeanlaisen suojan valinta on haaste vanhemmille.

– Kärjistäen sanottuna kypärän on oltava niin tiukka kuin mahdollista, niin että se on napakasti päässä. Sen pitäisi myös olla umpikypärä, eli sellainen missä on leukasuoja. Avokypärässä kasvot ja leuka jäävät suojaamatta.

Liian iso kypärä voi olla lapselle vaarallinen onnettomuustilanteessa. Mitä suurempi ja painavampi, sen raskaampi se on niskoille kannatella.

– Jos jotain sattuu, siinä voima kertautuu moninkertaisesti iskuissa, Elovaara sanoo.

Liian suuren kypärän kanssa voi myös käydä niin, että se lentää päästä pois törmäyksessä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa asiasta. Pohjosella on kokemusta aihepiiristä myös liikkuvan poliisin viestintäpäällikön tehtävistä.

– Jos vaikkapa sivutieltä ajaa auton eteen ja törmää sen kylkeen, niin mopo pysähtyy, mutta ajaja lentää pyörän selästä. Jos kypärä ei ole kunnolla kiinni, se voi lentää pois. Tilanteessa taas ajaja lentää pyörän selästä maahan yleensä pää edellä.

Pohjosen mukaan kuvatunlaisia tilanteita on varmasti vuosittain.

Huolimattomuus suurin ongelma

Pohjosen mukaan suomalaisten asenne moottoripyörä- ja mopokypäriin on kuitenkin yleisesti ottaen hyvä.

– Kypärän käyttöaste on täällä maailman huipputasoa. Hyvin harvoin näkee kypärättömiä ajajia.

Huomautettavaa tuleekin nimenomaan huolimattomuudesta, etenkin kevytmoottoripyörillä ajaville nuorille.

– Leukahihnaa pidetään välillä auki. Tämä koskee eniten kevarisukupolvea. Paljon moottoripyöräilyä harrastavat tiedostavat hihnan tärkeyden ja sen, että kyseessä on oikeasti suojaväline.

Pohjonen sanoo, että huolimattomuus voi johtua tiedon puutteesta. Saatetaan ajatella, että kypärä on vähän niin kuin hattu, joka laitetaan päähän eikä ajatella sen kummemmin.

– Joskus olen kuullut myös vanhemmilta, että ”ihan hyvin se aikuisen kypärä sopii meidän lapsellemme”. Sopii niin hyvin, että se jopa pyörii päässä, eikä suojaa koska on liian iso.

Tarkkaa harkintaa

Lapsia kuitenkin kuljetetaan Suomessa melko vähän moottoripyörän kyydissä. Suurin huolenaihe liittyykin nimenomaan nuorten ajamiseen.

Suomalaisten asennetta kypäriin kuvaa se, että kypäräpakon tuleminen 1980-luvulla toteutui poikkeuksellisen tehokkaasti. Pohjosen mukaan muutos meni läpi suorastaan sormia napsauttamalla, ilman pullikointia.

Lasten ja nuorten kypäräkysymyksessä on siis kiinnitettävä huomiota kahteen asiaan: lapselle oikeasti sopiva kypärä ja nuorilla leukahihnat kiinni.

Sekä Hanxin Hannu Raatikaisen että Liikenneturvan Ari-Pekka Elovaaran mielestä on tärkeää miettiä, kuinka viisasta lasta on ylipäänsä kuljettaa moottoripyörän kyydissä.

Ei ole olemassa lakia siitä, minkä ikäistä ja kokoista lasta saa pyörän selässä kuljettaa, joten jokaisen vanhemman on tehtävä harkinta itse.

– Moottoripyöräalan liikkeissä saa asiantuntevaa palvelua, ja vanhempien kannattaa etsiä kypärää yhteistyössä myyjän kanssa. Lisäksi vanhempien on syytä tarkastaa ostetun kypärän kunto välillä, että se on varmasti suojaava, Raatikainen sanoo.

Virhettä ei nimittäin voi enää jälkikäteen korjata. (HäSa)

Päivän lehti

23.9.2020

Fingerpori

comic