Kanta-Häme

Tutkija: S-ryhmä teki poikkeuksellisen ratkaisun – tässä tärkein syy kaupan valintaan

Hintarummutus on uudenlainen markkinointiavaus S-ryhmältä, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Anu Raijas. Kuluttajien ostokäyttäytymistä tutkineen Raijaksen mukaan S-ryhmä on perinteisesti painottanut markkinoinnissaan asiakasomistajuutta ja ostosten keskittämistä.

– Myös S-ryhmän asiakkaat ovat nähneet tärkeimpänä etuna sen, että ostoksia keskittämällä saa ostohyvityksiä. Markkinointi on mennyt uskollisille asiakkaille hyvin perille.

– Kyllähän hintojen laskun voi nähdä markkinointitempauksena. S-ryhmä saa tästä valtavasti ilmaista mainosta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto julkisti toissa viikolla kuluttajatutkimuksen, jonka mukaan hinnoittelu ei ole tärkein ostospaikan valintaan vaikuttava tekijä. Kuluttajat arvostavat eniten kaupan sijaintia.

– Hinnoittelu ei noussut esille, kun asiakkaat valitsevat kauppaa. Kokonaan hintaa käsittelevässä kysymysosiossa viidennes vastaajista ilmoitti, että hinta on tavalla tai toisella tärkeä tekijä. Nämä hintaherkät kuluttajat hakivat edullisimpia myymälöitä ja edullisimpia tuotteita.

Raijaksen mukaan kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksessä kuluttajat mielsivät Lidlin edullisimmaksi myymäläksi, mikä kertoo osaltaan yrityksen onnistuneesta markkinoinnista.

Vaikka S-ryhmä lähti hintarummutukseen vasta nyt, sen kaupat on mielletty jo aiemmin K-kauppaa halvemmiksi ostospaikoiksi. Viime keväänä tehdyssä kyselytutkimuksessa sekä Prismat että S-marketit miellettiin halvemmiksi ostospaikoiksi kuin K-citymarketit ja K-supermarketit.

Raijaksen mukaan jää nähtäväksi, kuinka vahvan rooliin hintakilpailu saa tulevaisuudessa, kun kaupat taistelevat asiakkaistaan. Hän muistuttaa, että Suomessa väestö ikääntyy ja pienet taloudet yleistyvät, mikä vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen.

– Onko näillä ryhmillä halukkuutta lähteä juoksemaan halpojen hintojen perässä, kun he kuluttavat pieniä määriä elintarvikkeita?

Raijas muistuttaa, että selvityksen mukaan hintaa enemmän kuluttajien ostospaikan valintaa vaikuttavat sijainnin lisäksi myymälän tuttuus ja varmuus tuotteiden saatavuudesta.

Tutkimuspäällikkö sanoo, että hintakilpailu saattaa johtaa vain tyytymättömyyteen, jos sen kustannuksella esimerkiksi tuotteiden saatavuus heikkenee.


Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimus