Kanta-Häme Helsinki

Tutkimus: Nuoret kuljettajat havainnoivat liikenteessä 2-3 sekuntia muita nopeammin, mutta älylaitteet vievät huomion

Tutkimus: Nuoret kuljettajat havainnoivat liikenteessä 2-3 sekuntia muita nopeammin, mutta älylaitteet vievät huomion.
Nuori kuljettaja tekisi liikenteessä havaintoja huomattavasti iäkkäämpiä nopeammin, ellei puhelin veisi huomiota. Aihekuva. Kuva: Lassi Puhtimäki
Nuori kuljettaja tekisi liikenteessä havaintoja huomattavasti iäkkäämpiä nopeammin, ellei puhelin veisi huomiota. Aihekuva. Kuva: Lassi Puhtimäki

Silmänliiketestin perusteella nuoret kuljettajat tekevät liikenteessä havaintoja jopa 2-3 sekuntia ennen vanhempia kuljettajia. Silti nuorille tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin muille ikäryhmille.

Vakuutusyhtiö LähiTapiola tutki yli 200 autoilijan havainnointia simuloiduissa ajotilanteissa silmänliiketestillä.

Yhtiön mukaan tulokset vahvistavat käsitystä siitä, kuinka vaikeaa autoilijoiden on havaita kevyttä liikennettä.

– Nuorilla olisi nopeamman havainnoinnin puolesta periaatteessa paremmat edellytykset selviytyä liikenteessä hankalissa tilanteissa, mutta vähäisempi kokemus ja muut seikat vaikuttavat siihen, että kolaritilastoissa tilanne on erilainen, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Niemisen mukaan vanhemmat kuljettajat kompensoivat kokemuksella hiukan hitaampaa havainnointiaan.

– Haluamme herätellä autoilijoita huomaamaan havainnoinnin merkitys liikenteessä. Katseen siirtyminen pois liikenteestä ajon aikana moninkertaistaa onnettomuusriskin, koska kuljettaja ei ehdi reagoida yllättäviin tilanteisiin. Kaupunkiajossa jo muutaman sekunnin katseen harhailun aikana auto liikkuu sokkona kymmeniä metrejä, Nieminen havainnollistaa.

Kännykkä varastaa huomion

Testitulosten mukaan epäolennaiset asiat, kuten tienvarsimainokset, vievät helposti autoilijoiden huomiota. Myös esimerkiksi jalankulkijoiden pukeutuminen vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka helposti ja kaukaa autoilijat pystyvät heidät huomaamaan.

Erityisen huolissaan Nieminen on kuitenkin kännykän käytöstä.

– Viime vuosien merkittävin uusi ilmiö turvallisuuden kannalta on puhelimen käyttö ajon aikana viestittelyyn tai sosiaalisen median selaamiseen. Aiemmin puhelimeen puhuttiin autoillessa, mutta nyt puhelin varastaa kuljettajalta usein täydellisesti kaiken huomion, Nieminen toteaa.

Jalankulkijan kannattaa näkyä

LähiTapiolan mukaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on usein vaikea hahmottaa sitä, kuinka vaikea autoilijoiden on heitä huomata. Yli neljäsosa jalankulkijoiden kuolemantapauksista sattuu pimeään aikaan loka-tammikuussa.

– Pimeydellä on ilmiselvä yhteys autoilijoiden havainnointiin ja kykyyn erottaa jalankulkijat, Nieminen kertoo.

– Tummiin pukeutunut henkilö jäi testissä lähes kokonaan huomiotta verrattuna värikkäisiin vaatteisiin pukeutuneeseen henkilöön. Sääolot ja valaistus vaikuttavat merkittävästi autoilijoiden havainnointikykyyn. HäSa