Kanta-Häme

Tutkinto on uhka autokouluille

– Jos laki muutetaan siten, että ajokortin voi suorittaa tutkintopohjaisena näyttökokeena, hinta voi monelle nousta aika kovaksi. Vaikeaksi suunnitellun kokeen läpäisy voi edellyttää useita uusintakertoja, miettii Lopen vuoden yrittäjäpalkinnon vastaanottanut Aki Harri Lopen liikennekoulusta.

Jos uudistus toteutuu, tutkintopohjaisessa koulutuksessa pakollista on vain teoria- ja ajokoe. Opintoja voi suorittaa autokoulussa oman tarpeensa mukaan.

– Harva oppilas tunnistaa oman osaamisensa tason. He voivat ottaa pari ajotuntia ja lähteä siltä pohjalta näyttökokeeseen. Teoriatunteja tuskin otetaan lainkaan. Kokeen voi joutua uusimaan monta kertaa.

Aki Harri uskoo kuitenkin, että osa ajokortin suorittavista tukeutuu edelleen autokoulun ajo- ja teoriaopetukseen.

Liikenneopettaja jännittää miten lakiesityksen käy. Takana on muutosten sarja. EU-direktiivin mukainen kuorma-autoilijoiden ammattipätevyysvaatimus lopetti C-opetuksen Lopella, kun kysyntä loppui kokonaan.

Mopokortin suorittamiseen liittyvät teoria. ja ajotunnit toivat lisää asiakkaita, joskin vähensivät alkuun mopoilijoiden määrää.

– Jatkuvat vireillä olevat muutokset vaikeuttavat toiminnan ja investointien suunnittelua, Aki Harri harmittelee.

Yhden miehen yritys tekee tiivistä yhteistyötä Riihimäen liikenneopiston kanssa. Lopen liikennekoulu syntyi Riihimäen liikenneopiston sivupisteen jatkajaksi vuonna 2008, kun Aki Harri osti liiketoiminnan.

– Oma yritys oli koko ajan tavoitteena, vaikka työskentelinkin Riihimäen liikenneopiston Lopen sivupisteen opetustoiminnasta vastaavana johtajana vuodesta 2002 lähtien.

Lopen liikennekoulun juuret yltävät vuoteen 1988, jolloin kirkonkylässä aloitti Lopen Autokoulu. Opetus on jatkunut, vaikkakin autokoulun omistajat ovat useaan otteeseen vaihtuneet.

Hämeen yrittäjät palkitsi Aki Harrin Lopen liikennekoulusta Lopen vuoden yrittäjäpalkinnolla. HÄSA