Kanta-Häme

Tutor turvaksi tuoreelle taksikuskille

Marras-joulukuun vaihteen tienoilla osassa Hämeenlinnan takseista asiakkaista huolehtii kaksi kuljettajaa.

Kyseessä on uuden perehdyttämisjärjestelmän kokeilu, jossa juuri kurssilta valmistunutta taksinkuljettajaa opastaa kokenut kouluttaja tai autoilija muutamilla ensimmäisillä työvuoroilla.

– Annamme vähän tukea alussa, jotta heille tulisi rutiinia taksamittarin ja maksupäätteen käsittelyyn sekä varmuutta pärjäämiseen, kertoo kuljettajakoulutusta antavan Kanta-Hämeen Aluetaksi oy:n toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Ala ei sovi kaikille

Vastaava kokeilu alkoi viikolla 45 Tampereella. Lahden Seudun Ulataksi ehti jo alkusyksystä kokeilla tutor-toimintaa positiivisin palauttein.

Suomen Taksiliiton mukaan vastaavia kansainvälisiä esimerkkejä tutoroinnista ei taksialalla ole tullut vastaan.

Taksiliitto on huolissaan siitä, että kaksi kolmasosaa uuden taksinkuljettajan ajoluvan saaneista katoaa alalta viimeistään muutaman työvuoron jälkeen.

Juha Sirviö kertoo luvun olevan täälläkin samaa luokkaa. Kymmenestä kurssilaisesta 3–4 häviää muutaman ajovuoron jälkeen ja pari muuta vuoden, kahden sisään. Lopuista 1–2 hakee aikanaan omia liikennelupia.

– Osa hankkii nykyään ammattiajoluvan vain varalta. Osalla ei ole tarkoituskaan tulla alan töihin ja osa hakee edes jotain turvaa, jos oma työpaikka uhkaa mennä alta.

Taksinkuljettajakursseille on Sirviön mukaan tunkua aina taloudellisen taantuman aikana.

– Tällä alalla eivät kaikki myöskään pärjää. Jos ei ole tottunut asiakaspalvelutehtäviin, totuus paljastuu aika äkkiä. Käydään muutama kerta kokeilemassa ja todetaan, että ei tämä ole mun laji, Sirviö kuvailee äkkilopettamisten syitä.

Tampereen Ammattikorkeakoulussa kolme vuotta sitten tehdyssä selvityksessä todettiin, että alan koulutusta pidettiin erittäin hyvänä ja alaa etukäteen mielenkiintoisena, mutta todellisuus iski vastaan käytännön työssä. Taksinkuljettajan arki voi aamuyön tunteina osoittautua ennakko-odotuksia vastaamattomaksi ja erittäin haastavaksi.

– Kuljettaja voi kuitenkin sopia autoilijan kanssa, ajaako päivä-, yö- vai viikonloppuvuoroja.

Voi laajentua muualle

Ensimmäinen ongelma, johon tuoreet kuljettajat voivat törmätä, on Juha Sirviön mukaan paikallinen osoitetuntemuksen puute.

– Työssä vaaditaan myös hyvin monimuotoista laskutusjärjestelmien, maksuvälineiden, taksamittarin ja maksupäätteen hallitsemista.

Esimerkkeinä hän mainitsee Kela-kyydit ja taksikorttiajot, joiden laskutuskäytännöt pitää tuntea.

Mikäli työhön perehdyttämisestä saadaan Hämeenlinnassa hyviä kokemuksia, tutoroinnista voi tulla pysyvä käytäntö ja se voi levitä myös muille paikkakunnille Kanta-Hämeen aluetaksin toiminta-alueella.

– Katsotaan, miten asiakkaat suhtautuvat, koska kyydissä ei yleensä ole ulkopuolisia. Lisäksi seuraamme Lahden ja Tampereen kokemuksia ja mietimme, miten systeemiä voisi jatkojalostaa, toimitusjohtaja Juha Sirviö sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020