Kanta-Häme

Tutorista tuli hyvää palautetta

Kanta-Hämeen aluetaksin tutor-kokeilu onnistui hyvin ja jatkuu ensi vuoden puolella.

Aluetaksin koulutusvastaava Petri Riippi kertoo, että taksiasiakkaiden palaute oli sataprosenttisesti kiittävää, kun taksissa olikin kaksi kuljettajaa yhden asemesta.

Uusi hiljattain taksikortin saanut oli ratissa ja kokeneempi antamassa neuvojaan tarpeen tullen.

– Erityisen ilahtuneita monet asiakkaat olivat siitä, että uudet kuljettajat olivat naisia ja saavat koulutusta kokeneemmilta.

Aluetaksin syksyn kurssi oli ensimmäinen, jossa naisia oli enemmistö. Muutenkin ala on naisistumassa, Hämeenlinnan taksinkuljettajista naisia on jo noin neljännes.

Petri Riippi opasti tutorina syksyllä taksikortin ajaneita Alma Uotilaa ja Leena Järvistä. Tutor oli uuden kuljettajan mukana 4-5 tunnin ajan.

– Oli hienoa nähdä, miten uusien kuljettajien motivaatio oli kohdallaan, sanoo Petri Riippi.

Riippi sai idean tutor-koulutuksesta taksiliiton koulutusryhmässä.

– Uuden kuljettajan hallittavana on paljon, kun erityyppisiä kyytejä on lukuisia, ainakin 15, laskee Petri Riippi.

Esimerkiksi vanhusten käyttämällä taksikortilla on peräti seitsemän erilaista maksutapahtumaa.

Mokistakin selvittiin

– Hyvinhän se meni, muutamia pikkumokia tuli, mutta niistä selvittiin, kertoo Alma Uotila, 20.

Tutor-koulutus oli Uotilalle mieluinen kokemus kuten myös Leena Järviselle.

– Kokemus oli rento ja mukava, sain lisää itsevarmuutta työhön, kertoo Leena Järvinen.

Myös Kari Vileniuksen kokemukset ovat hyviä taksinkuljettajan työstä, vaikka hän ei tutor-kokeiluun osallistunutkaan.

– Asiakkaat suhtautuivat mukavasti, kun kerroin, että olen töissä ensimmäistä päivää ja ajoreitti ei ole ehkä ihan kerralla selvä.

Halukkaita riittää

Petri Riippi kertoo, että Hämeenlinnassa riittää hyvin halukkaita taksinkuljettajiksi.

Helsingin seudulla on jo huomattava osa kuljettajista maahanmuuttajataustaisia.

Myös Hämeenlinnassa kursseille ja kuljettajiksi pyrkii jonkin verran maahanmuuttajia, mutta heitä koskevat samat kriteerit kuin syntyperäisiä suomalaisiakin.

– Suomen kielen taito on tietysti tärkeä ja samoin paikallistuntemus.

Palkka voi säikäyttää

Taksialalla on ollut ongelmana se, että moni kurssin käynyt kuljettaja lopettaa työn heti muutaman ajovuoron jälkeen. Lopettaneiden osuus on jopa kolmannes.

– Minä jatkan ilman muuta ja haluan vakituiseksi, vakuuttaa Alma Uotila ja kertoo, että asiakaspalvelu on hänelle luontevaa.

Kaikille ei taksinkuljettajan työ sovi. Esimerkiksi yötyö ei käy läheskään kaikille.

Petri Riippi arvelee, että moni voi pelästyä palkkaa, joka saattaa jäädä hiljaisina aikoina alhaiseksi, kun kuljettajien palkkaus perustuu täysin prosenttipalkkaan. (HäSa)