Kanta-Häme

Tuulonen näytti epäilijöille

Kauppakeskusisäntä Vesa Kaloisella on hymy herkässä.

Kun kauppakeskus Tuulonen 10 vuotta sitten avasi ovensa, oli neliöitä 6 000, liikkeitä 13 ja epäilijöitä riitti.

Nyt Tuulosella menee Kaloisen mukaan paremmin kuin koskaan. Kauppakeskus on laajentunut yli 20 000 neliön tiloihin, kauppakeskusyhdistykseen kuuluu 38 yritystä ja epäilijöillekin on näytetty.

Viime kesän jälkeen kävijämäärät ovat kääntyneet jälleen kasvuun. Kasvussa ne olivat vuoden 2012 kieppeille, sitten yleinen taloustilanne rokotti asiakasmääriä Tuulosessakin.

Tällä hetkellä vapaana on yksi liikehuoneisto. Siihenkin on sopiva ehdokas kiikarissa.

– Vaihtuvuus on ollut maltillista. Eniten ovat vaihtuneet pienimmät yritykset, hän summaa.

Kesällä vilkastuu selvästi

Lammin Sahti on toiminut Tuulosessa alkuajoista saakka.

– Sahdin vähittäismyynti oli alkujaan 12 kilometrin päässä Liesossa. Halusimme tulla paremmin saavutettavaksi. Silloinen elinkeinoasiamies Markku Mäkeläinen meidät sinne houkutteli. Alkuun olin itsekin kovin skeptinen, mietin, onko tässä mitään järkeä, sanoo yrittäjä Pekka Kääriäinen.

Tuuloseen perustettiin sahtiravintolan lisäksi pieni vähittäismyynti- sekä valmistuspaikka. Myöhemmin samaan yhteyteen on tullut vaimo Sirpa Kääriäisen pitämä Kotipitsa.

– Tuulosen paikka on opittu hyvin ja sahtipöniköitä tullaan kauempaakin hakemaan.

Tyytyväinen on ollut myös siellä kolme ja puoli vuotta toiminut kultasepänliike Feeniksin yrittäjä Anniina Oksanen.

– Kesäkauppapaikkahan tämä on. Sesonkien myötä myynti vilkastuu selvästi. Toisaalta, koska tässä on näitä pieniä kyliä ympärillä, on itselle muodostunut selkeä vakiasiakkaiden porukka.

Oksanen pyörittää liikkeessään kahta yritystä: Jalokivigalleriaa ja omaa kultasepänliikettä. Muita koruihin erikoistuneita liikkeitä kauppakeskuksessa ei ole, joten kilpailulta on säästytty.

Vain Alko puuttuu

Kauppakeskus Tuulosen on rakennuttanut Suomen Kauppayhtiöt oy. Yhtiön omistaa hyvinkääläinen kauppaneuvos Kari Hautanen perheineen. Tulevaisuuteen luottavaisesti katsova Hautanen pitää Tuulosen valtteina kokoa ja monipuolisuutta.

Moottoritien ylle avattavan kauppakeskus Goodmanin hän ei usko nakertavan Tuulosen asiakasmääriä.

– Goodmanilla tuskin on kovin suuri merkitys kilpailun kannalta. Suuri osa liikkeistä on muuttamassa sinne Hämeenlinnan keskustasta. Ratkaisevaa olisi, jos sinne olisi tulossa paljon uusia yrityksiä, Hautanen sanoo.

Tuulonen katsoo tulevaisuuteen nykyisin eväin, laajenemiselle ei ole tarvetta eikä oikeastaan tontilla tilaakaan. Sen sijaan yleisötapahtumat – joita kauppakeskusisäntä junailee tänäkin vuonna 18 kappaletta – ovat niitä, joiden avulla asiakkaita houkutellaan.

Alkoa Tuuloseen on kaipailtu kaikki sen olemassa olon vuodet, eikä haavetta Hautasen mukaan ole vieläkään haudattu.

Kauppakeskusisäntä Kaloisen mukaan asiakkaiden toivomuslistalla on muutakin: suutariliikkeen lisäksi ainakin miesten pukeutumiseen keskittyvä liike. (HäSa)

Kauppakeskus Tuulosen 10-vuotissyntymäpäiviä vietetään lauantaina 15.3.

Tuoreimpia artikkeleita