Kanta-Häme

Tykistön ykkösnyrkin varusmieskoulutus alkanut Parolannummella: Tällainen on "Moukari"

K9-panssarihaupitsin ensimmäiset koeammunnat Suomessa tehtiin Rovajärven ampuma-alueella. Kuva: Thomas Litchfield/ Puolustusvoimat

Ensimmäiset Etelä-Koreasta ostetut K9 Thunder -panssarihaupitsit on otettu varusmiesten koulutukseen Panssariprikaatin jääkäritykistörykmentissä.

Virallisesti K9FIN Moukariksi nimetyt raskaat panssarihaupitsit on  ”suometettu” Parolannummella toimivan Millog oy:n tiloissa. Koreasta laitteet tulevat tekniikaltaan riisuttuina. Yksittäisen Moukarin suometus kestää pari kuukautta.

–  Vaunuille tehdään huolto, niihin maalataan kansalliset värit ja tunnukset, ja asennetaan suomalaiset johtamis- ja ammunnanhallintajärjestelmät, kertoo tykistön tarkastaja, eversti Pasi Pasivirta.

Tuli-isku liikkeestä puolessa minuutissa

Moukareita ei hankita ajan myötä käytöstä poistuvaa kalustoa vastaavaa määrää, mutta niiden suorituskyky on huomattavasti vanhaa tykistöä parempi.

Ne tuovat Suomen tykistölle uuden kyvyn liikkua nopeasti ja toimia laajalla alueella ollen samalla jatkuvassa tulivalmiudessa. Moukareista tulee osa Suomen parhaiten varustettuja sodan ajan mekanisoituja joukkoja.

– Vaunu voi liikkeellä ollessaan toteuttaa tulikomennon 30 sekunnin sisällä sen saamisesta, ja lähteä uudelleen liikkeelle toisen 30 sekunnin kuluessa. Se voi toimia täysin itsenäisesti tai osana suurempaa ryhmää ja sitä vastaan on hyvin vaikea toimia, Pasi Pasivirta kertoo.

Nato-yhteensopivana Moukarille on saatavissa uusia ”älykkäitä” ammuksia, mutta se pystyy käyttämään myös Suomen varastoimia tykistöammuksia.

– Vaunujen järjestelmä on sovitettu hyvin monentyyppisille älykkäille ammuksille, jotka osaavat esimerkiksi hakeutua maaliin.

K9FIN Moukari

Etelä-Koreassa valmistettu 155 raskas panssarihaupitsi K9FIN Moukari.

Suomi vahvistaa tykistöään yhteensä 48:llä raskaalla panssarihaupitsilla.

Käytettynä Etelä-Koreasta ostetut haupitsit toimitetaan puolen tusinan laitteen erissä.

Ensimmäinen suurempi, noin puolen tusinan vaunun erä saapuu loppuvuodesta, ja viimeisten pitäisi saapua vuonna 2024.

Hankinnan kokonaisarvo on 146 miljoonaa euroa.

 

Ominaisuudet:

Pääase 155 mm kanuunahaupitsi, jonka kantama on jopa 40 km.

Haupitsi voi ampua kolmen ammuksen tuli-iskun 15 sekunnissa.

Viiden hengen miehistö.

Voi toimia itsenäisesti tai osana ryhmää.

Paino 47 tonnia.

Käyttösäde noin 350 km.

Huippunopeus 67 km/t maantiellä.

Valmistaja Hanwha Land Systems.

Korvaavat vanhaa kalustoa

Moukarit korvaavat 2020–2030-luvuilla vanhenevaa kalustoa. Kokonaan poistettavaa kalustoa ovat muun muassa 1950-luvulla valmistuneet, 130 millimetrin vedettävät tykit.

Panssariprikaatissa (PSPR) Moukarit korvaavat varusmieskoulutuksessa vuoden 1974 mallin 122 millimetrin panssarihaupitsit.

– Vanhojen haupitsien koulutusta kuitenkin jatketaan kertausharjoituksilla, huomauttaa Jääkäritykistörykmentin komentaja, majuri Juuso Welin.

PSPR:ssa Moukareiden miehistöiksi tullaan kouluttamaan noin 100 miestä saapumiserää kohden. Welinin mukaan Moukarien hankinta lisää PSPR:n painoarvoa puolustusvoimien organisaatiossa.

– Meistä tulee operatiivisen tykistön osaamiskeskus.

Ensimmäistä suometettua Moukaria esiteltiin Panssariprikaatissa helmikuussa 2018. Kuva: Pekka Rautiainen

Toimitukset jatkuvat vielä vuosia

Vaunuihin on asennettu muun muassa suomalaisen Bittiumin toimittama M18-johtamisjärjestelmä. Puolustusvoimat on testannut järjestelmää vuosia, ja se otetaan käyttöön kaikissa maavoimien operatiivisissa joukoissa.

– Panssarihaupitseja tulee niin suuri määrä, että niitä sijoitetaan myös Karjalan prikaatiin ja mahdollisesti johonkin muuhun joukko-osastoon, Pasivirta kertoo.

Kun kaikki panssarihaupitsit ovat saapuneet vuonna 2024, niistä noin kolmannes on jatkuvasti koulutuskäytössä, ja loput huoltokierrossa tai varastoituina. Keskimäärin 10 vuotta sitten valmistetut Moukarit ovat olleet varusmieskäytössä Etelä-Koreassa.

– Niillä on ajettu keskimäärin muutamia tuhansia kilometrejä ja ammuttu joitakin satoja laukauksia. Käytännössä tykit ovat uudenveroisia.

Rekka korvaa latausvaunun

Koreassa K9 Thunderien kanssa toimii tiiviissä yhteistyössä K10-latausvaunu, joka kykenee kuljettamaan ammukset kahteen panssarihaupitsiin ja täydentämään niiden ammusvarastot tulen alla suojatusti.

Moukarien hankintaan sisältyy optio K10-vaunuista, mutta Pasi Pasivirran mukaan Suomella ei ole latausvaunuille välitöntä tarvetta.

Suomessa ammustäydennykset hoidetaan rekoilla.

– Käyttöperiaatteemme poikkeaa korealaisista. Moukari itsessään kantaa 48 ammusta, jolloin se pystyy suorittamaan useita 6–8 laukausta sisältäviä tulitehtäviä. Täydennys rekan lavalta kestää ajallisesti yhtä kauan kuin latausvaunusta. HäSa

 

Julkaistu ensimmäisen kerran 21.2.2018. 17.10.2019 päivitetty tietoa, että varusmieskoulutus on alkanut.