Kanta-Häme

Työt alkavat ja päättyvät matkalla

Kantahämäläiset ovat Tilastokeskuksen mukaan koko maan kolmanneksi ahkerimpia pendelöijiä. Pendelöijät kulkevat töihin oman asuinalueensa ulkopuolelle. Kolmen vuoden takaisista tilastoista selviää, että 41 prosenttia Kanta-Hämeen työssäkäyvistä pendelöi.

Koko maassa kaikista työmatkoista 80 prosenttia on alle 22 kilometrin mittaisia. Alle kymmenellä prosentilla työmatkaa kertyy yli 40 kilometriä suuntaansa.

Kolme kantahämäläistä kertoo, miten tavallista pidemmän työmatkan voi hyödyntää.Töistä palautuu paluumatkalla

 

Töistä palautuu paluumatkalla

Heli Roisko, Rikhardinkadun kirjaston johtaja, Riihimäki–Helsinki

”Lähijunat ovat käyneet tutuksi, sillä kuljen töihin Helsinkiin yleensä viitenä päivänä viikossa. Matkaa kertyy tunti ja 20 minuuttia yhteen suuntaan.
Menen työpaikalle yleensä yhdeksäksi, ja koetan hypätä paluujunaan neljän maissa.

Menomatkalla teen muistioita ja kaikenlaista sellaista työtä, joka vaatii perehtymistä. Minun on helppo keskittyä junassa.
Tietyt junat, kuten puoli kahdeksalta lähtevä R-juna, ovat useimmiten täynnä. Esimerkiksi T-junassa on usein väljempää, sillä se pysähtyy kaikilla asemilla.

Jos pidän etätyöpäivän Riihimäellä, saatan mennä kirjastoon työskentelemään. Onhan kirjasto minulle erittäin tuttu työympäristö.

Paluumatkat ovat minulle palautumisaikaa. Kun olen takaisin kotona, olen jo rauhoittunut päivän töistä.
Paluumatkalla luen tai teen käsitöitä. Parhaillaan minulla on luettavana saksalaisen Timur Vermesin kirja nimeltä Täällä taas.”

 

Takapenkin käytäväpaikka, kiitos
Antti Valkama, Tammen toimituspäällikkö, Hämeenlinna–Helsinki

”Olen kulkenut Hämeenlinnan ja Helsingin väliä kymmenisen vuotta, yleensä kolmena päivänä viikossa. Minulla on kotoa bussipysäkille vain pari korttelia matkaa, ja Helsingissäkin työpaikalle on vain lyhyt kävelymatka. Työmatkaan menee puolisentoista tuntia suuntaansa.

Hyppään bussiin yleensä kello 8.15, mutta paluubussit vaihtelevat päivittäin. Suosikkipaikkani on bussin takaosassa, edestä katsottuna oikealla puolen.
Jos mahdollista, menen käytäväpaikalle, koska työskentelen yleensä kannettavalla tietokoneella. Ikkunapaikalla kyynärpää ottaa ikävästi kiinni bussin seinään.

Käytän työmatkat yleensä mennen tullen työskentelyyn. Joskus jos oikein laiskottaa, saatan paluumatkalla pyöriä muuten vain netissä.
Pystyn tekemään bussissa kaikkea sellaista työtä, mihin vaaditaan vain kannettava tietokone ja kirja. Yleensä toimitan ja käännän tekstejä työmatkoilla.

Bussi on loistava työskentelypaikka, sillä siellä ei voi tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Työpaikalla tulee ymmärrettävästi aina keskeytyksiä.

Kun vertaan nykyistä työmatkailua kymmenen vuoden takaiseen, eroa on lähinnä siinä, että nykyään käytän bussissa enemmän nettiä.
Etätyöpäivinä en tarvitse kummoisia rituaaleja, vaan pääsen kotona hyvin työmoodiin. Koska kustannustoimitan mangaa, käytän etätyöpäiviä toisinaan siihen, että luen sarjakuvia kotisohvalla.”

Juttusille, kun junat ovat myöhässä
Kirsi Lehto, Bonnierin liiketoiminnan kehitysjohtaja, Hämeenlinna–Helsinki

”Kuljen junalla Helsinkiin ja käytän työmatkat mennen tullen työskentelyyn. Lähden töihin yleensä kahdeksalta, mutta valitsen paluujunan vähän vaihtelevasti.
Junassa perkaan sähköposteja ja teen sellaisia töitä, jotka vaativat suunnittelua. 

Olen ollut nykyisessä työssäni reilun vuoden. Työmatkaan kuluu yhteensä noin 2,5 tuntia suuntaansa, sillä minun täytyy ensin ajaa Hämeenlinnan rautatieasemalle. Helsingissä kävelymatkaa tulee kymmenisen minuuttia.

Olen oppinut tunnistamaan kasvoista muutamia muitakin henkilöitä, jotka pendelöivät samaa väliä. Olemme ajautuneet juttusille, kun junat ovat myöhässä. Silloin laskeskelemme esimerkiksi, pääseekö perille nopeammin, jos vaihtaa Tikkurilassa paikallisjunaan.

Teen yleensä yhden etäpäivän viikossa. Etäpäivinä minun on helppo napsauttaa työvaihde päälle, vaikka olenkin kotona. Etäpäivinä teen esimerkiksi raportteja.
Palaverit täytyy tosin muistaa aina sopia tavallisiin työpäiviin, sillä ihmiset ovat tottuneet tapaamaan kasvotusten.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930