Kanta-Häme

Työttömille soittaminen pitää te-toimistot kiireisinä

Hämeen työ- ja elinkeinotoimisto (te-toimisto) on saanut työttömien haastatteluruuhkaa purettua.

Työttömien haastattelut kolmen kuukauden välein ovat Hämeen te-toimiston johtajan Harri Jokisen mukaan lähteneet hyvin käyntiin ja haastatteluvelkaa on saatu kiinni.

– Syksyllä saamme tilanteen todennäköisesti niin hyvälle tasolle kuin mahdollista. Tuskin pääsemme missään vaiheessa kolmen kuukauden soittoväliin, ellei työttömyys vähene radikaalisti.

Hallitus kertoi viime syksynä aikeistaan lisätä työttömien työnhakijoiden haastatteluja. Työ- ja elinkeinoministeriö myönsi te-toimistoille 10 miljoonan euroa lisähenkilöstön palkkaamiseen.

Summalla saatiin lisätyövoimaa 200 henkilötyövuotta, eli te-toimistojen henkilöstömäärä nousi noin 2 400:aan. Te-toimistoja on koko maassa 15.

Hämeen te-toimisto sai 14 työntekijää lisää. Heistä kuusi työskentelee Kanta-Hämeessä.

Jokinen huomauttaa, että kokonaisuudessa Hämeen te-toimiston henkilöstömäärä on vähentynyt 10:llä viime vuodesta, sillä viime vuonna määräaikaisia työsuhteita piti lopettaa.

– Toki väkeä olisi nykyistä vähemmän ilman haastatteluihin palkattua lisähenkilöstöä.

Hämeen te-toimisto on haastatellut vuoden alusta alkaen 5 000:tta asiakasta kuukaudessa. Jokisen laskujen mukaan määrän pitäisi olla lähes 10 000, jotta kaikkia pystyttäisiin haastattelemaan määrätyn kolmen kuukauden välein.

Jokisen mukaan työttömien haastattelut kolmen kuukauden välein ovat saattaneet vaikuttaneet työttömyyslukujen pienentymiseen.

– Työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys ovat laskussa, joten haastattelut ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet siihen.

Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Kanta- ja Päijät-Hämeessä huhtikuun lopussa 12,4 prosenttia, mikä on 0,8 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuosi sitten.

Jokinen ei usko, että kolmen kuukauden tavoitteeseen päästään, ellei työttömyys laske radikaalisti.

Puheluista on ollut Jokisen mukaan hyötyä myös siinä, että te-toimisto saa kuulla osan asiakkaista työllistyneen.

– Asiakkaat muistavat ilmoittaa työllistymisestään työttömyysturvan maksajalle, mutteivät välttämättä meille.

Hallituksen toiveena oli, että haastattelut toteutettaisiin kasvotusten.

– Jos haastattelut tehtäisiin kasvokkain, haastatteluvelka olisi paljon nykyistä suurempi, Jokinen huomauttaa.

Haastatteluja Jokinen pitää sinänsä hyvänä tapana säilyttää yhteys asiakkaaseen. Hän kuitenkin huomauttaa, etteivät säännölliset soitot palvele kaikkien tilannetta. Lisäksi haastattelut ovat muusta asiakkaiden palveluun käytettävästä ajasta.

– Eikä asiakkaita aina tietenkään saa kiinni juuri silloin, kun heille koettaa soittaa. HäSa

Päivän lehti

29.5.2020