Kanta-Häme

Tyytymätön tuulettaja

Tyytymättömyys. Se on huippumyyjän ja hyvän myyjän ero, sanoo kiinteistökuningatar Kaisa Liski.

– Huippumyyjän pahin vihollinen on hyvä myyjä. Ei pidä luulla olevansa liian hyvä ja tuudittautua siihen. Huippumyyjä haluaa aina parempaa. Silloin myöskään hyvä itsevarmuus ei näy, kun haluaa koko ajan vähän enemmän.

Liskin listalla auto-, vakuutus,- ja asuntomyyjät ovat usein liian tyytyväisiä myyntiinsä. Se näkyy ärsyttävänä tyytyväisyytenä ja ylimielisyytenä asiakasta kohtaan.

Parhaillaan Hämeenlinnassa on käynnissä ESR-rahoitteinen Nuoret huippumyyjät -projekti. Siinä 20–29-vuotiaista nuorista koulutetaan huippumyyjiä oikeisiin myyntitehtäviin, joita on tarjonnut kaksitoista yritystä Kanta-Hämeestä.

Liskin mukaan myymään voi oppia ja valmentautua, mutta geneettistä perimää täytyy olla. Esimerkiksi esiintymistaitoa voi harjoitella sekä hyvää itseluottamusta ja -tuntoa.

Oman lahjakkuutensa Liski huomasi 11-vuotiaana Lappeenrannan torilla viipurinrinkeleitä myydessään. Ensimmäiset asuntokaupat hän teki myös geneettisen perimän avulla, vaikkei ymmärtänyt asuntomyynnistä mitään.

– Selviytymistaito on ollut minun salaisuuteni. On ollut tahtotila haluta parempaa.

Liski kuitenkin sanoo, että asiantuntemus tuotteeseen pitää olla. Vaikka hän oli ensimmäisiä asuntokauppojaan tehdessään tumpula, työ on opettanut.

– Nopeasti ei tule mitään. Pitää kouluttautua, hankkia tuotetuntemusta, sillä se tieto ei riitä asiakkaalle, että tuote on paras tai halvin. Pitää olla hyvin selvillä tuotteen ominaisuuksista, jotta sen voi myydä. Ostopäätös tehdään yleensä ensimmäisessä kymmenessä sekunnissa.

Myymäänsä tuotetta pitää myös rakastaa, sillä se tuo rahaa ja hyvinvointia myyjälleen.

– Ja myyjän pitää olla liukas kuin saippua. Koskaan ei saa haukkua tuotetta, sillä se saattaa olla juuri se asia, josta mahdollinen asiakas pitää.

Kaisa Liskin mukaan myymistä ei tällä hetkellä arvosteta. Hän ennustaa, että nousukauden alkaessa myös myymisen arvostus palautuu.

Liski ammentaa aina edellisestä onnistumisesta ja onnistumisen ketjusta. Viimeisimmästä onnistumisesta ei saa olla pitkä aika, jotta ketju säilyy.

– Itsensä tsemppaaminen ja tuulettaminen on tärkeää. Myyminen on yksinäistä työtä ja usein kollegat ovat kateellisia. Tärkeää on kuitenkin tiimissä kannustaa ja iloita toisten onnistumisista, sillä se tuo hyvää myös itselle. HÄSA

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic