Kanta-Häme

Ukkoskesä on alkanut rytinällä – Salama tappaa ihmisen Suomessa keskimäärin parin vuoden välein

Yleisiä salamaniskun aiheuttamia ongelmia ovat häiriöt sähköverkoille ja -laitteille sekä rakennuksille. Näiden lisäksi Suomessakin salama tappaa ihmisen keskimäärin parin vuoden välein ja vahingoittaa muutamaa.
Viime perjantain ja sunnuntain välisenä aikana Suomen maankamaralle iski yli 30 000 salamaa. Kuva: TOMI LAHDESMAKI
Viime perjantain ja sunnuntain välisenä aikana Suomen maankamaralle iski yli 30 000 salamaa. Kuva: TOMI LAHDESMAKI

Kesä on ollut Ilmatieteen laitoksen mukaan tähän mennessä ukkosten kannalta suotuisa. Kesäkuussa on salamoinut jo yhtä paljon kuin kesäkuussa keskimäärin. Viime viikonloppuna salamoi laajalti eri puolilla Suomea, sillä helteinen, kostea ja epävakaa säätyyppi sai aikaan rajuja ukkosia.

– Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana Suomen maankamaralle iski yli 30 000 salamaa. Ukkoset olivat paikoitellen rajuja, tiivistävät tutkijat Antti Mäkelä ja Terhi Laurila Ilmatieteen laitokselta.

– Salamointia esiintyi laajalti ympäri Suomea, Enontekiöltä etelärannikolle ja Itä-Suomesta länsirannikolle. Salamoiden ohella ukkoset tuottivat myös rankkaa sadetta sekä voimakkaita ukkospuuskia.

Suomessa ukkoset ja salamointi painottuvat kesään eli touko-syyskuulle. Tällä jaksolla ukkostaa eniten heinäkuussa, vähiten syyskuussa. Viimeisten noin 20 vuoden aikana salamointi on painottunut maan länsi- ja keskiosiin.

Yleisiä salamaniskun aiheuttamia ongelmia ovat häiriöt sähköverkoille ja -laitteille sekä rakennuksille. Näiden lisäksi Suomessakin salama tappaa ihmisen keskimäärin parin vuoden välein ja vahingoittaa muutamaa.

– Todennäköisyys sille, että salama iskee ihmiseen, on häviävän pieni. Silti ne salamat aina johonkin päätyvät, ja oikein huonolla tuurilla joskus ihmiseen, Antti Mäkelä sanoo.

Turvallisimpia paikkoja ukkosella ovat sisätilat. Niissäkään ei pidä koskea esineisiin, joiden kautta salamavirta voi kulkeutua rakennuksen sisälle. Kännykkä on turvallinen, jos se ei ole kiinni laturissa. Perinteisesti turvalliseksi tunnettu umpimetallikorinen auto tuo myös suojaa.

– Tämä ei johdu kumipyöristä, niin kuin moni ajattelee, vaan auton metallikorista, jota pitkin virta kulkee eikä pääse korin sisälle, Terhi Laurila täsmentää. HäSa