Kanta-Häme

Ulos lentokentältä ja vaikka Hämeenlinnaan

Hämeenlinnan seutu voisi hyötyä Suomeen pysähtyvistä aasialaisista stopover-matkaajista.

Stopoverilla tarkoitetaan jopa useiden päivien mittaista lennonvaihtoaikaa. Lentojen välissä matkaaja ehtii ulos lentokentältä.

Linnan kehityksen toimitusjohtaja Mervi Käki heittää pallon Hämeenlinnan seudun yrityksille.

– Nykyään ongelmana on saada matkaajat ulos lentokentältä tutustumaan Suomeen. Yksinkertaisimmillaan stopover-matka voi olla nouto lentokentältä, kuljetus kohteeseen ja tuonti takaisin.

Stopover Finland -hanketta koordinoi Visit Finland. Hankkeen projektipäällikkö Heli Mende huomauttaa, että Kanta-Hämeen etuihin kuuluu helppo saavutettavuus.

– Lisäksi Kanta-Hämeessä pääsee helposti nauttimaan luontoelämyksistä.

Stopoverin kohderyhmää ovat yksittäismatkailijat. Yksittäismatkaajalla tarkoitetaan henkilöä tai pientä porukkaa, joka matkustaa muuten kuin ryhmämatkalla.

Pysähdyksen on tarkoitus mahdollistaa yksittäismatkailijalle samanlaiset elämykset ja palvelut kuin ryhmämatkalaisille.

Menden mukaan yksittäismatkailu on ollut nousussa jo muutamia vuosia stopover-hankkeen kärkimaissa, eli Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa.

Tällä hetkellä stopover-matkailutuotteita on Suomessa parisenkymmentä. Kohteina ovat esimerkiksi Helsinki, saaristo ja Lappi, ja matkoja pystyy varaamaan Finland Tours -nimisellä sivustolla.

Stopover-tuotteiden pitää täyttää tietyt kriteerit. Niiden pitää olla yksittäiselle matkailijalle helposti saavutettavissa ja sijaita vetovoimaisissa matkailukohteissa.

– Hämeenlinnassa ei tarvitse luoda uutta, vaan valjastaa olemassa oleva hyötykäyttöön, Käki sanoo.

Mahdollisia teemoja ovat esimerkiksi luontoelämykset ja designkierrokset.

– Tosin monelle Aasian suurkaupungin asukkaalle ei ole muodostunut luontosuhdetta, joten liian eksoottisia luontoelämyksiä ei tarvitse tarjota, Käki huomauttaa.

Itäaasialaisille on Menden mukaan tärkeää tarjota paketoituja matkailutuotteita. Heillä on yleensä lyhyet lomat, joiden aikana he haluavat kokea mahdollisimman paljon. Yleensä he käyvät useassa maassa ja kohteessa samalla matkalla.

Esimerkiksi japanilaisen matkaoppaan Sayaka Iinon johtamalla 25 hengen ryhmällä oli tiivis aikataulu. 15 päivässä piti ehtiä Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan.

Kolmen päivän Suomen-pysähdyksestä kaksi oli pyhitetty Hämeenlinnalle.

– Turistit käyvät yleensä aina Helsingissä, mutta Hämeenlinna on erilainen, luonnonläheinen matkakohde, Iino kertoo.

Mende huomauttaa, että erittäin tärkeää on saada Itä-Aasian maiden matkatoimistot mukaan yhteistyöhön. Kyseisten maiden matkailijat varaavat matkansa mieluusti matkatoimistosta, joko kivijalkaliikkeestä tai verkosta.

Käki teroittaa, että koko stopover-projekti on vasta alkutekijöissään, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.

Aasialaismatkailijoiden määrä kasvaa vauhdilla. Kuluvan vuoden tammi–toukokuussa kiinalaismatkailijoiden yöpyi Suomessa yhteensä 59 000 vuorokautta, mikä on kolmanneksen enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Japanilaisten yöpymisten määrä kasvoi samalla ajanjaksolla 14 prosenttia. Kaikkiaan ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten määrä kasvoi alkuvuonna yli neljä prosenttia, eli 2,1 miljoonaan vuorokauteen.

Viime vuoden matkailutilastojen perusteella noin 27 000 aasialaismatkaajaa pysähtyi Suomeen vähintään vuorokaudeksi. Mende kertoo, että tavoitteena on nostaa luku jopa 100 000:een.

– Kysymys kuuluu, millä aikavälillä sadantuhannen rajapyykki olisi mahdollista saavuttaa. Paljon riippuu eri tahojen yhteistyöhalukkuudesta.

Päivän lehti

1.6.2020