Kanta-Häme Hämeenlinna

Uuden potilastietojärjestelmän takkuamisen syynä palvelimen ruuhkautuminen

Potilastietojärjestelmän hitautta aiheuttava vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Potilastietojärjestelmä on aiheuttanut hitautta muun muassa terveyskeskusten palveluihin. Kuva: Tomi Vesaharju
Potilastietojärjestelmä on aiheuttanut hitautta muun muassa terveyskeskusten palveluihin. Kuva: Tomi Vesaharju

Kanta-Hämeen uuden terveydenhuollon asiakas- ja potilasjärjestelmän Lifecaren hitauden syyksi on paljastanut toisen järjestelmää pyörittävän palvelimen ruuhkautuminen.

ICT-projektipäällikkö Marjukka Virtanen Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä kertoo, että järjestelmällä on kaksi palvelinta, joista toinen kuormittuu jostakin syystä paljon toista enemmän.

– Kuorman pitäisi jakautua palvelimille tasaisesti, mutta emme vielä toistaiseksi ole löytäneet syytä, mikä prosessissa kaataa kuorman toiselle palvelimelle.

Hän kertoo, että järjestelmään asennettiin keskiviikon aikana vikaa selvittävä ohjelma.

– Hitauden poistaminen on nyt ykkösprioriteettimme. Kun vian syy saadaan selville, on siihen mahdollista löytää myös hoito.

Virtasen mukaan myös viime perjantainen järjestelmän kaatuminen aiheutui palvelimen ylikuormittumisesta.

Järjestelmäntoimittaja Tieto huomauttaa, ettei itse Lifecare-ohjelmistossa ole tässä yhteydessä ollut virhettä, vaan ongelmat ovat johtuneet palvelinkapasiteetin ongelmista. Palvelimista vastaa Istekki oy.

Lääketietojen siirrossa ongelmia

Uusi Lifecare-potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä ja alueen terveyskeskuksissa vajaat kaksi viikkoa sitten. Se korvasi aiemmin käytössä olleen Effican.

Kanta-Hämeen keskussairaalan yksiköissä ongelmia ovat aiheuttaneet esimerkiksi lääketietojen siirto vanhasta järjestelmästä sekä järjestelmän käyttäjien näkymärajauksien asettaminen siten, että potilaiden tietosuoja ei vaarantuisi. Molempiin ongelmiin on jo tartuttu.

– Lääkitystietojen virheellisyys koski siirtymähetkellä osastohoidossa olleita potilaita. Osin lääkitysten näkyminen tuplariveinä oli tiedossa jo etukäteen, ja sitä silmällä pitäen oli annettu toimintaohjeet. Lääkevirheongelman osoittauduttua odotettua merkittävämmäksi, ryhdyttiin viipymättä tarkistamaan ja korjaamaan lääkitystietoja niiden saattamiseksi ajantasaiseksi, kertoo sairaanhoitopiirin vs. johtajaylilääkäri Merja Vainio.

Sairaanhoitopiiri on tehnyt edellä mainituista ongelmista ja niistä aiheutuneista, mahdollisista poikkeamista potilasturvallisuuteen ja -tietosuojaan  ilmoitukset Valviralle, Etelä-Suomen aluehallintovirastolle ja tietosuojavaltuutetulle.

–  Konkreettisia potilasvahinkoja ongelmiin liittyen ei kuitenkaan ole havaittu, Vainio toteaa.

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän toiminnoissa siirtyminen uuteen järjestelmään on sujunut moitteettomasti.

Hitaudesta harmia monessa paikassa

Lifecaren kerrottiin helpottavan lääkärien ja hoitajien työtä ja tuovan uutta sujuvuutta vastaanotoille. Ainakin alkuvaiheen palvelimen kapasiteettiongelmien vuoksi on käynyt kuitenkin päinvastoin.

– Kyllä hitaus on ollut iso ongelma, joka on aiheuttanut harmia monessa paikassa. Asiat ottavat tavallista enemmän aikaa, mutta ei tässä mitään katastrofaalisia ruuhkia ole päässyt syntymään, summaa terveysjohtaja Juha Tiainen Hämeenlinnan terveyspalveluista.

Hänen mukaansa päivityksen jälkeen on havaittu myös, että sähköisen asioinnin Minunterveyteni.fi oirearviointilomake toimii huonosti tai sinne täytettyjä tietoja katoaa.

Vaikeuksia on ollut myös suun terveydenhuollon ajanvarauksessa. Aiemmin on lisäksi kerrottu, että terveyspalveluista on saattanut päivityksen jälkeen lähteä aiheettomia laskuja.

– Näin ison järjestelmäpäivityksen yhteydessä tulee aina jotakin yllättävää vastaan. Kyllä tällainen usein kuukauden päivät ottaa, mutta ei tämä nykytilanne varmaankaan ole uusi normaali, Tiainen arvioi.

Käyttäjilläkin vielä opeteltavaa

Myös sairaanhoitopiirin johtaja Seppo Ranta  painottaa, että vastuuta Lifecare-järjestelmän käyttöönotossa esiintyneistä on-gelmista ei voi yksin sälyttää Tieto Oyj:n hartioille.

– Kyse on näin isoissa muutoksissa myös oman organisaatiomme ja tukipalveluja tuottavien tahojen toiminnasta ja osaamisesta. Yhdessä olemme kuitenkin onnistuneet ratkomaan näitä ongelmia ja uskomme, että loputkin niistä saadaan selätettyä lähiaikoina, Ranta sanoo.

Järjestelmän käyttöönottoon pyrittiin valmistautumaan etukäteen muun muassa kouluttamalla sen tulevia käyttäjiä laajasti ja perusteellisesti. Myös alkuviikkojen palvelujen hitaudesta varoiteltiin jo etukäteen.

– Käyttöönotto on vielä suhteellisen tuore. Varmaankin tässä alussa on myös osaamisongelmaa. Vaikka koulutuskokonaisuus oli etukäteen kattava, myös kertauskoulutusta on jo käynnistetty, Marjukka Virtanen tiivistää. HäSa

Lue myös:
Hämeenlinnan uusi potilastietojärjestelmä kaatui perjantaina – Lifecaren kanssa ollaan ongelmissa kotihoidossa ja terveyskeskuksissa
Hämeenlinnan uusi terveydenhuollon tietojärjestelmä hidastelee edelleen – “Työajan hukka on valtava”