Kanta-Häme

Uuden sähköautolain tulkinta voi olla vaikeaa – Millainen on laaja remontti, jolloin latausvalmius pitää asentaa?

Isännöintiliiton lakiasiantuntija ennakoi, että uuden sähköautolain sovittaminen käytännön tilanteisiin tulee olemaan haastavaa.
Lakiasiantuntija Laura Lithenius uskoo, että sähköautojen latausmahdollisuudet tulevat lisääntymään taloyhtiöissä vapaaehtoisesti. Arkisto Kuva: Riku Hasari
Lakiasiantuntija Laura Lithenius uskoo, että sähköautojen latausmahdollisuudet tulevat lisääntymään taloyhtiöissä vapaaehtoisesti. Arkisto Kuva: Riku Hasari

Ensi vuoden maaliskuusta alkaen taloyhtiöiden pitää asentaa latausvalmius laajan remontin yhteydessä, kun taloyhtiössä on yli neljä pysäköintipaikkaa, ja remontti ulottuu pysäköintialueelle.

Laajassa remontissa rakennuksen ulkokuoreen tai teknisiin järjestelmiin tehdyt korjauskustannukset ylittävät 25 prosenttia rakennuksen arvosta, maan arvo pois lukien. Rakennuksen arvolla tarkoitetaan tässä laissa rakennuksen teknistä arvoa.

Laki on määritellyt laajan remontin kuitenkin vaikeasti, ja tulkinnat ovat haastavia.

– Laki ei siis anna valmiita vastauksia siihen, minkä remonttien yhteydessä latausvalmius pitää asentaa. Rakennusvalvonnat ympäri maan joutuvat arvioimaan ja valvomaan, milloin kyseessä on lain tarkoittama laaja remontti, lakiasiantuntija Laura Lithenius sanoo Isännöintiliiton tiedotteessa.

Remontteja ei kannata vältellä

Lithenius kehottaa taloyhtiöitä suhtautumaan lakiin rauhallisin mielin.

Remontteja ei kannata vältellä tai tehdä epätarkoituksenmukaisesti osissa vain lain tuomien latausvalmiusvelvoitteiden takia.

– Laajan remontin määritelmä ei välttämättä täyty kovin helposti, jolloin latausvalmiutta ei tarvitse asentaa. Taloyhtiön kannattaa suunnitella latausvalmiuden toteuttamista edelleen osakkaiden tarpeiden mukaan, ja sellaisen remontin yhteydessä, jossa se on järkevää. Tällainen remontti voi olla esimerkiksi piharemontti.

Latausvalmius tarkoittaa esimerkiksi pysäköintipaikkojen kaapelointia, jolloin niihin voidaan tarvittaessa myöhemmin asentaa latauspiste. Laki ei siis vaadi itse latauspisteiden asentamista.

Vapaaehtoisesti tehtäviin asennuksiin voi hakea valtion avustusta.

– Todennäköisesti sähköautojen latausmahdollisuudet tulevat edelleen lisääntymään taloyhtiöissä vapaaehtoisesti eli osakkaiden tarpeista, Lithenius sanoo. HÄSA