Kanta-Häme

Uusi huoltamoketju GT houkuttelee yrittäjiä riveihinsä

Suomessa leviää uusi huoltoasemaketju GT. Ketjuun liittyi viides asema tällä viikolla Hämeenlinnassa, jossa vanhastaan Miemalan Essona tunnettu huoltoasema otti GT:n värit.

GT Retaililla on kunnianhimoinen suunnitelma laajentua nopeasti ympäri Suomea. Ketjuun pyritään saamaan yksityisiä huoltoasemayrittäjiä.

– Tavoitteena on, että ensi vuonna ketjussa on 50 asemaa ja seuraavana vuonna saamme seuraavat 50 asemaa. Laskelmat perustuvat tähän, sanoo GT Retailin toimitusjohtaja Mika Määttä.

Vaikka ketju on tarkoitus koota yksityisten yrittäjien asemista, ketju aikoo perustaa myös omia jakeluasemia. Ne tulevat toiminaan niin sanottuina kylminä asemia.

– Aitoja neuvotteluja on tällä hetkellä runsaan 20 yrittäjän kanssa. Kun ketjuun liittyy niin sanottu iso kala, luo se ketjulle uskottavuutta. Huoltoasemayrittäjien joukko on kuitenkin pieni ja tiivis.

Määttä kertoo, että eräs yrittäjä juuri soitti hänelle ja ilmoitti laskevansa nykyisen ketjunsa lipun salosta. Yrittäjiltä tulee paljon vastaavia yhteydenottoja.

Omistusta… ei julkisteta

GT:n johto on vielä salaperäinen ketjun omistuksesta ja taustahenkilöistä. Toimitusjohtaja Määttä vakuuttaa kuitenkin, että omistus on suomalaisissa käsissä. Määttä on SEO:n entinen toimitusjohtaja.

– Meillä ei ole mitään tekemistä SEO:n kanssa. Ketjuilla ei ole yhteistyötä, Määttä painottaa.

Määttä kertoo, että GT Retail hankkii polttoaineet yhtiön sisaryritykseltä.

– Sisaryritys ostaa polttoaineet maailmanmarkkinoilta ja tuo ne Suomeen.

Toimitusjohtaja Määttää kertoo, että ketjun oli tarkoitus tulla julkisuuteen vasta myöhemmin. Tieto ketjusta kuitenkin ”karkasi”, kun huoltoasemien GT-kyltit ilmestyivät teiden varsille.

Kaupparekisteriin kirjattujen tietojen mukaan GT Retailin omistaa kokonaan GT Trading Finland -niminen polttoaineiden tukkukauppa. GT Tradingin toimitusjohtaja on Ilkka Kokko, joka on virallisten tietojen mukaan on myös GT Retailin hallituksen ainoa jäsen. GT Tradingillä on paljon maksuhäiriömerkintöjä ja velkoja hakee sitä konkurssiin.

Ruotsin television tutkivan journalismin ohjelma kertoi alkuvuonna, että öljyliiketoimintaa harjoittava suomalainen Ilkka Kokko on yksi Göteborgin suuren terminaalihuijauksen uhreista.

Neljä yhtiötä hallitsee Suomen liikennepolttoaineiden vähittäismyyntiä. ABC, Neste, St1 ja Teboil myyvät yli 95 prosenttia polttoaineista. (HäSa)