Kanta-Häme

Uusi katsastusdirektiivi voi tuoda muutoksia

Suomen pitää implementoida eli saattaa lainsäädännöllä voimaan EU:n uusin katsastusdirektiivi ensi vuoden toukokuuhun mennessä.

Keväällä 2014 annettu EU-direktiivi astuu käytäntöön keväällä 2018. Mediassa on käyty keskustelua tulevan asetuksen sisällöstä esimerkiksi katsastusvälin ja moottoripyörien katsastamisen suhteen.

Hämeenlinnalaiselle Katsastuskuviolle työautoaan katsastukseen tuova Shamil Sheifulla pitää mahdollista katsastusvälien pidentämistä hyvänä ajatuksena.

Työauton lisäksi hän ajaa omalla vuosimallia 2010 olevalla Mercedes Benzillään. Tähän asti auto on mennyt kaikista katsastuksista helposti läpi.

– Käytän autoa joka tapauksessa joka vuosi huollossa, joten katsastusten välttäminen huollolla kuulostaa myös hyvältä. Nekin rahat voisi sitten käyttää johonkin muuhun.

Kanta-Hämeen seudun katsastajat suhtautuvat harveneviin katsastuskertoihin ja moottoripyörien katsastuspakkoon kielteisesti.

Yksi Katsastuskuvion neljästä omistajasta Urpo Heinonen pitää nykyistä järjestelmää Suomeen sopivana.

– Täällä sääolot vaihtelevat, välimatkat ovat pitkiä, autojen keski-ikä nousee koko ajan ja tieverkon kunto on heikentynyt.

Samaa toteaa myös Riihimäellä toimivan CityKatsastuksen toinen omistaja Mika Kukkonen.

– Keski-Eurooppaan verrattuna meillä on rankemmat olosuhteet. Jos muutoksiin ryhdytään, näkisin parempana vaihtoehtona jonkinlaisen kompromissiin kuin vuosittaisista katsastuksista luopumisen kokonaan.

Lammin AutoKaven Jyri Munne hyötyi edellisestä muutoksesta, joka salli katsastusaseman perustamisen autohuoltojen ja -korjaamojen yhteyteen. Käytännössä huollon ja katsastuksen hoitamisesta samoissa tiloissa on ollut eniten hyötyä esimerkiksi asiakaspalvelun järjestämisessä.

Katsastusvälin harventamisen hän pelkää näkyvän konkreettisesti teillä liikkuvien autojen kunnossa.

– Jo kolme vuotta vanhoista autoista voi meillä löytyä alustavikoja.

Moottoripyörien katsastuspakon hän ei usko toteutuvan. Moottoripyöriä ei voi katsastuksen suhteen verrata autoihin.

– Motoristit ovat tiellä yksin isoja pelejä vastaan. Heillä ei ole varaa ottaa ylimääräisiä riskejä. Pyörän on pakko olla kunnossa.

Moottoripyöräilijät toimivat nyt käytännössä omien pyöriensä katsastajina.

Moottoripyörien katsastaminen vaatisi muutoksia myös katsastusasemille.

– Pakokaasu- ja äänivalmiudethan meillä on, mutta esimerkiksi jarruja emme pystyisi laitteilla testaamaan, Urpo Heinonen kertoo.

Mika Kukkonen toteaa, että alueellisten moottoripyöräasiakkaiden määrään verrattuna asemille tulevat investoinnit olisivat suuria.

Moottoripyörien katsastus on tällä hetkellä pakollista ainakin Saksassa ja Ruotsissa. Kukkosen mukaan Saksa eroaa Suomesta kuitenkin ratkaisevasti.

– Siellähän moottoripyörällä voi ajaa nopeusrajoituksettomilla teillä pyörän huippunopeudella. Se tuo eri tavalla paineita tekniikan säätämiseen.

Myös Kukkonen uskoo motoristien itse toimivan parhaina pyöränsä kunnon arvioijina.

– Kärjistäen voisi sanoa, että autoon hypätään sisään ja sillä ajetaan niin pitkään kunnes se sammuu. Moottoripyörillä näin ei tehdä. HÄSA