Kanta-Häme

Uusi kodinkoneketju Suomeen

Suomeen on nousemassa uusi yksityisyrittäjien muodostama kodinkoneketju tuomaan haastetta alan jo tiukkaan kilpailuun. Forssalainen Kari Lehtovirta on yrityksensä kanssa mukana uusien kuvioiden suunnitteluvaiheessa.

Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun Expert International irtisanoi Expert Finland Oy:n Expert-tavaramerkkiä koskevan lisenssisopimuksen. Irtisanomisen jälkeen yksinomainen käyttöoikeus tavaramerkin käytölle Suomessa on myönnetty norjalaiselle Expert ASA Oy:lle.

– Tämä on todellinen sääli, sillä vaihdoimme mukaan tähän ketjuun vasta muutama vuosi sitten. Nyt edessä ovat julkisivun vaatimat muutokset, sisähommat ja muut sähköposteja myöten, Forssan kodinkonemyymälä Lehtovirran omistava Kari Lehtovirta sanoo.

Elokuun alussa tehdyn irtisanomisen myötä nykyisten Expert-kauppiaiden on lopetettava tavaramerkin käyttö 15. syyskuuta mennessä. Tavaramerkkiä saavat tästä lähtien käyttää enää pelkästään Expert ASA Oy:n kanssa yhteistyösopimuksen tehneet kauppiaat ja sen omat myymälät.

Tähän asti Expert-ketjuun on kuulunut Suomessa Expert ASA Oy:n myymälöiden lisäksi noin 70 kauppiasvetoista myymälää.

Markkinoilla…aiotaan pysyä

Ketjun alle aiemmin kuuluneet yksityiset kodinkonemyyjät eivät ole jääneet toimettomiksi muutosten edessä. Yhteistyö on tuntunut tyhjän päälle jääneiden yrittäjien mielestä hyvältä vaihtoehdolta, ja Lehtovirta toteaakin, että alalla on tänä päivänä mahdotonta pärjätä yksin.

Ajat uuden ketjun käynnistämiselle ovat Lehtovirran mukaan haastavat. Hintoja ei juuri voi laskea, mutta ostohintoja voi madaltaa lyöttäytymällä yhteen muiden kanssa. Yrittäjäjoukon takana seisoo kauppiasosuuskunta.

– Näitä muutoksia tehdään kannattavuuden parantamiseksi. Pitää katsoa pitkälle tulevaisuuteen, sillä meidänkin tarkoituksemme on olla täällä vielä 20 vuoden päästä. Yksin täällä ei kuitenkaan pärjää.

Expert on tarjonnut aikaisemmin mukana olleille kauppiaille vaihtoehtona franchisingia, jolloin yrittäjä hankkisi oikeuden käyttää tavaramerkkiä yritystoiminnassaan. Tästä oikeudesta yrittäjä maksaa korvauksen, joka voi olla vuosittainen maksu tai tietty osuus myynnistä.

– Se ei ole tällä alalla yksityisyrittäjälle mikään vaihtoehto. Se peli on niin raakaa, ettei sitä pysty ajattelemaan lainkaan, Lehtovirta kuitenkin toteaa.

Yleisimmät franchising-sopimuksella pyörivät yritykset ovat hampurilais- ja muita ravintolayrityksiä.

Isompaan kokonaisuuteen kuulumisen ideana on keskittyminen tiettyjen merkkien ja tuotteiden myymiseen. Ostohinnat ja markkinointikustannukset pysyvät hallinnassa, kun yrittäjät jakavat kulut yhdessä. Uuden käynnistämisestä tulevat kulut kuitenkin koettelevat yrittäjää.

– Kyllä tämä yhteistyö Expertin kanssa olisi saanut jatkua pidempäänkin. Emme halua mitään sotaa tietenkään, sillä kaikki ajattelevat lähtökohtaisesti omaa etuaan ja painivat kannattavuuden kanssa. Ketjuja tulee ja menee, Lehtovirta toteaa.

Suomessa onkin vuosien mittaan nähty useita eri kodinelektroniikkaketjuja. Tällä hetkellä niistä suurimmat ovat Expert ja brittiläisessä omistuksessa oleva Gigantti.

– Jos tällä alalla hakisi vihamiehiä, olisi tuhoon tuomittu. (HäSa)