Kanta-Häme Hämeenlinna

Uusi putki helpottaa Hämeenlinnan linja-autoaseman tulvia – Paasikiventie muutetaan yksikaistaiseksi urakan ajaksi

HS-Vesi rakentaa hulevesille uuden putken Etelänkadulta Vanajaveteen.
Hulevesiputken sijainnissa huomioidaan nykyinen ja tuleva infra, ettei putkea tarvitse myöhemmin siirtää. Hämeensaaresta jouduttiin kaatamaan puita linjan päältä. Kuva: Esko Tuovinen
Hulevesiputken sijainnissa huomioidaan nykyinen ja tuleva infra, ettei putkea tarvitse myöhemmin siirtää. Hämeensaaresta jouduttiin kaatamaan puita linjan päältä. Kuva: Esko Tuovinen

HS-Vesi rakentaa hulevesiviemäriä ja saneeraa samalla päävesijohdon Hämeensaaressa Paasikiventien läheisyydessä.

Linja-autoaseman ja Sibeliuksenpuiston hulevedet purkautuvat tällä hetkellä 700 millimetristä betoniputkea pitkin Vanajaveteen. Vanha putki ei ole selvinnyt urakasta järin hyvin. Sen ovat saaneet todistaa hämeenlinnalaiset useaan otteeseen linja-autoaseman tulviessa kovilla sateilla.

Linja-autoaseman hulevesiremonttia alettiin miettiä jo vuonna 2011, jolloin selvitettiin Kanta-Hämeen pahimmat tulvapaikat.

– Urakkaa ei ole päästy aiemmin aloittamaan, koska alueen maankäyttö on elänyt. Nyt yleissuunnitelmat ovat menneet eteenpäin ja töihin päästään, HS-Veden suunnittelupäällikkö Jarno Laine toteaa.

Vedenpaisumukset alueella johtuvat osittain siitä, että parkkialue on matalalla suhteessa Vanajaveden pintaan, jolloin purkukorkeus ei ole hyvä. Tulvimista lisäävät myös kasvanut asfalttipinnoitteiden määrä ja äärevöityneet sateet.

Vanha hulevesiputki osoittautui hyväkuntoiseksi, joten sitä ei poisteta. Avuksi rakennetaan 800 millimetrinen lisäkapasiteettiputki hieman ylemmäksi maakerrokseen, jolloin parannetaan myös purkukorkeutta.

– Jouduimme valitettavasti kaatamaan muutaman puun Hämeensaaresta urakan alta.

Tulvat urakankin jälkeen mahdollisia

Laine ei lupaa täysin tulvimatonta linja-autoaseman parkkipaikkaa vielä tällä investoinnilla.

– Uudella putkella on iso vaikutus tulviin. Vesi tulee poistumaan nopeammin, mutta nyt tehdään vasta ensimmäistä vaihetta hulevesikapasiteetin parantamiseksi.

Seuraavassa vaiheessa tehostetaan pintavesien ohjautumista purkuputkeen muun muassa ritiläkaivoja rakentamalla.

Laineen mukaan vuotovesiprosentti HS-Veden verkostossa on melko korkea ja sitä pyritään saamaan pienemmäksi. Vuotovesi on hulevedettä, joka vuotaa muun muassa rankkasateiden aikana jätevesiviemäriin.

– Pumppaamot eivät kerkeä pumppaamaan vettä eteenpäin. Tulee ylivuotoja, joissa viemärivesi ja hulevesi sekoittuvat. Puhdistamolla kasvanut vesimäärä vaikuttaa puhdistustuloksiin. Hulevesi on yleensä jätevettä kylmempää ja sitä on haastavampi puhdistaa.

Urakan aikana Paasikiventie joudutaan muuttamaan yksikaistaiseksi. Työt alkavat ensi viikolla ja kaivaminen aloitetaan puiston puolelta. Hulevesiviemärin ja päävesijohdon saneeraus kestävät marraskuun loppuun ja sen arvonlisäveroton hinta on noin 400 000 euroa. HÄSA.