Kanta-Häme

Uusi Vuolteen silta valmistuu loppuvuodeksi

Kolmisen kuukautta kestänyt tauko Vuolteen sillan työmaalla Hauholla on ohi. Valtatie 12:lla sijaitsevan sillan Lahden puoleisten teräsputkipaalujen betonivalu on juuri alkamassa, ja ensi viikolla käynnistyy Tampereen puoleisen maaperän paalutus.

Urakan venyminen tarkoittaa, että liikenne pääsee uudelle Vuolteen teräsbetonisillalle elokuun puolivälin sijaan marras-joulukuun vaihteessa.

Syy viivästykseen on harvinainen.

– Vastaavia ei ole kovin montaa Suomessa tullut vastaan. Tämä oli niin tilaajalle kuin urakoitsijallekin vähän force majeure-tilanne, sanoo rakennuttaja Sito oy:n projektipäällikkö Juha Noeskoski.

Kolme pohjatutkimusyritystä ja kaksi geosuunnittelijaa tutkivat maaperän ja päättelivät sen olevan kovaa pohjaa eli kalliota. Kun paalutus aloitettiin ensimmäisen kerran alkuvuodesta, paljastui kova pohja erittäin tiiviiksi moreeniksi.

– Vaikka kaikki suunnittelu- ja tutkimusvaiheet tehtiin ohjeiden mukaan, ei tulkinta ollut oikea. Geosuunnittelijat, joilla on takana 40 vuoden ura, eivät olleet aikaisemmin törmänneet samanlaiseen ongelmaan, vahvistaa rakentaja Destia oy:n työpäällikkö Asko Markoff.

Markoff arvioi, että sillan kannen rakennustöihin päästään kesäkuun alkupuolella.

– Sillasta tulee käytännössä ulospäin samannäköinen kuin alkuperäissuunnitelmassa. Suuret muutokset tehdään maanpinnan alapuolella, hän sanoo.

Destian noin 1,2 miljoonan euron urakkaan kuuluu Vuolteen sillan lisäksi Myllysilta Kärkölässä. Markoff laskee, että lisätutkimukset ja uudet pohjanvahvistukset nostavat kustannusarviota Hauholla sadoilla tuhansilla euroilla.

–Vuolteen sillan osuus koko urakasta on pikkuisen alle miljoonan. Vähintään 30 prosenttia tulee lisäkustannuksia.

Rakennusurakan tarkka aikataulu selviää tämän kuun lopussa. Työpäällikkö Markoffin mukaan nyt käytössä oleva yksikaistainen, teräksinen ”pioneerisilta” ja kiertotie puretaan joulukuussa.

– Mutta tämä valistunut arvaus. Viimeinen fiksaus eli nurmien teko ja kiveykset jäävät varmaankin sulan maan aikaan, ensi kevääseen.

Hauhonselän ja Iso-Roineen yhdistävä Vuolteenvirta on suosittu veneilyreitti kesäisin. Toistaiseksi työmaan alitse pääsee vain soutuveneellä, mutta toukokuun alusta lähtien veneilijöille avataan noin neljä metriä korkea ja seitsemän metriä leveä kulkuaukko.

Vanha 1930-luvulla rakennettu Vuolteen silta purettiin viime marraskuussa. Uudesta sillasta tulee vanhan sillan levyinen, mutta kymmenen metriä pidempi.

Vaikka väliaikainen silta hidastaa Lahden ja Tampereen välistä liikennettä, ovat poikkeusjärjestelyt 30 kilometrin nopeusrajoituksineen, liikennevaloineen ja odotusaikanäyttöineen olleet ilmeisen toimivia.

– Yleensä joku aina valittaa, mutta tästä ei ole tullut ainuttakaan valitusta, hämmästelee Markoff. HÄSA