Kanta-Häme

Uusia katsastusasemia on jatkossa entistä helpompi perustaa

Asemapäällikkö Heikki Somerkallio tekee töitä Helppo Katsastus oy:n toimipisteessä Kaurialan teollisuusalueella. Kuva: Riku Hasari
Asemapäällikkö Heikki Somerkallio tekee töitä Helppo Katsastus oy:n toimipisteessä Kaurialan teollisuusalueella. Kuva: Riku Hasari

Lainsäätäjä on pitänyt sekä autojen omistajat että katsastajat viime vuosina hereillä. Noin vuosi sitten tuli voimaan lakimuutos, joka harvensi määräaikaiskatsastuksien aikaväliä.

Millainen muutos vaikuttaa katsastusalaan, ei näy vielä asemilla, sillä uuteen katsastusaikaväliin siirrytään vähitellen ja ensimmäinen katsastus uuden lainsäädännön aikana tehdään vielä vanhan mallin mukaan.

Helppo Katsastus oy:n toimitusjohtajaa Tuomo Luomaa lain vaikutukset eivät tule yllättämään. Harvempi katsastusväli tarkoittaa harvempia asiakaskäyntejä, vaikka yhtälöön vaikuttaa myös autokannan ikä.

– Tuoreen autokannan Espoossa volyymi saattaa tippua 15–20 prosenttia, vanhan autokannan Itä- ja Pohjois-Suomessa 10–13 prosenttia. Kyse on joka tapauksessa merkittävistä määristä, sanoo Luoma.

Liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen Traficom laatii vuosittain katsastusalan tilannekatsauksen, mutta vuoden 2018 tilastot valmistuvat vasta myöhemmin keväällä.

– Vuonna 2017 Suomessa oli 550 ja tänä päivänä on 557 katsastustoimipaikkaa. Suurta alalta poistumista tai alalle ryntäystä ei ole viime vuosina ollut, sanoo osastopäällikkö Esa Aaltonen.

Maallikon käsityksen mukaan neljä vuotta sitten tapahtunut toimilupakäytännön vapautuminen teki joka toisesta autokorjaamosta myös katsastusaseman ja kilpailu asiakkaista muuttui todella kovaksi.

– Suomessa pärjättäisiin aivan mainiosti 300 katsastusasemalla, sanoo Tuomo Luoma.

Hän epäilee, että vaikka katsastusyrittäjät ovat tietoisia lakimuutoksesta, sen vaikutus tulee yllättämään monet.

– Kun ylitarjontaa on jo tälläkin hetkellä, pelkään pahoin, että näemme paniikkireaktioita.

Helppo Katsastus on viitisen vuotta nykyisellä mallilla toiminut yritys, jolla on 21 katsastusasemaa Pori–Tampere-Kuopio -linjan eteläpuolella. Hämeenlinnaan se rantautui viime kesänä.

– Olemme perustaneet uusia asemia hyvin, hyvin, hyvin harkiten. Hämeenlinna oli meillä kiikarissa hetken aikaa, ja kun hyvä liikepaikka löytyi, lähdimme yrittämään tosissaan, kertoo Luoma.

Hän suhtautuu sääntelyn vähentämiseen periaatteessa myönteisesti.

– Kaikki lakimuutokset, jotka purkavat jollakin tavalla sääntelyä ja helpottavat sekä asiakkaan että toimijan elämää, ovat tervetulleita.

Katsastuslain toisen vaiheen on määrä tulla voimaan tämän vuoden marraskuussa. Sen myötä uusia katsastusasemia on entistä helpompi perustaa ja ne voivat räätälöidä palveluistaan erilaisia palvelukokonaisuuksia.

– Jos lakimuutoksen innoittamana tulee vielä lisää uusia asemia, silloin on harkita jossakin pettänyt, sanoo Luoma.

Tulevan lain hyvänä puolena hän pitää sitä, että se kannustaa asemia muuttamaan toimintaansa ja erikoistumaan.

 

Marraskuinen muutos antaa katsastustoiminnan valvojalle Traficomille uuden työkalun: uhkasakon.

– Otamme mielellämme vastaan kaikki uudet konstit, joilla voimme valvoa katsastusta ja parantaa sen laatua, sanoo osastopäällikkö Aaltonen. HÄSA

Vapautuminen jatkuu

Vuonna 2014 katsastusasemien toimilupakäytäntö vapautui, jolloin monet autokorjaamot ryhtyivät harjoittamaan myös katsastustoimintaa.

Katsastuslain ensimmäinen vaihe: toukokuussa 2018 mm. määräaikaiskatsastusten aikaväli harveni lukuun ottamatta ensimmäistä katsastusta.

Marraskuussa 2019

Katsastuslain toinen vaihe: katsastusluvat myönnetään toimijakohtaisina ja yksi lupa oikeuttaa suorittamaan kaikkia katsastuslajeja ja kaikkien ajoneuvoluokkien katsastuksia.

Katsastajan velvollisuus suorittaa kaikkia luvan mukaisia katsastuksia poistuu.

Katsastajalle voidaan antaa uhkasakko, jos se ei noudata valvovan viraston määräyksiä.

Lakiuudistukset ovat osa hallituksen normien purkamisen kärkihanketta.