Kanta-Häme Hämeenlinna

Uusien autojen myynti sakkasi koronan vuoksi – Romutuspalkkio auttaisi päästöjen vähentämiseen ja turvallisuuteen

Koronavirus on vaikuttanut autoalalla etenkin uusien autojen myyntiin. Viimeksi pari vuotta sitten toteutettu romutuspalkkio auttaa uuden auton hankinnassa.
Hämeenlinnan Länsiauton johtajan Mika Koskisen mukaan kaikki autoalaa hyödyttävä tukitoimi olisi nyt tarpeen. Kuva: Sara Aaltio
Hämeenlinnan Länsiauton johtajan Mika Koskisen mukaan kaikki autoalaa hyödyttävä tukitoimi olisi nyt tarpeen. Kuva: Sara Aaltio

Autoalan toimijoiden mukaan romutuspalkkio toisi kaivattua piristystä koronaviruksen vuoksi hiljentyneelle uusien autojen kaupalle.

Hämeenlinnan Autotalon myyntipäällikkö Markus Mäkitalo tunnistaa koronviruksen yhdeksi autokaupan hiipumisen syistä.

– Maaliskuun aikana etenkin uusien autojen kysyntä laski. Niiden myynti on laskenut paljon verrattuna siihen, mitä se normaalisti keväisin on.

Vaikka Mäkitalon mukaan tilanne on jo parempi, olisivat tukitoimet silti tervetulleita alalle.

Autojen kierrätyksestä vastaavat organisaatiot ja autoala ehdottavat nopeaksi elvytyskeinoksi romutuspalkkion palautusta.

Viimeksi vuonna 2018 käytössä olleen romutuspalkkion ideana on uudista autokantaa antamalla yli 10 vuotta vanhan auton romuttamisesta palkkio, joka voidaan käyttää uuden rekisteröimättömän auton ostoon.

Aikaisemmista kampanjoista hyötyä

Mäkitalo odottaa innolla, että romutuspalkkio saataisiin käyttöön myös tänä vuonna.

– Aiempien vuosien romutuspalkkiokampanjoista on ollut hyötyä meille.

Suomen Autotuojat ja -teollisuus ry:n tietojohtaja Juha Kenraali kokee romutuspalkkion tuomisen takaisin välttämättömänä elvytyskeinona vaikealle alkuvuodelle.

Hänen mukaansa romutuspalkkio lisäksi edesauttaisi nykyisen hallituksen päästötavoitteita.

 


”Palkkio vaatii totta kai uuden lain ja eduskunnan hyväksynnän, mikä ei ihan päivässä onnistu.”


 

Myös Mäkitalo mainitsee päästöt yhtenä syynä romutuspalkkion takaisin tuomiselle.

– Autokanta nuorenee, jolloin autoista tulee vähäpäästöisempiä ja turvallisempia.

Parhaimmillaan romutuspalkkio voisi olla käytössä jo tulevana syksynä.

– Romutuspalkkio voidaan ottaa nopeasti käyttöön. Se toimisi käytännössä samalla menetelmällä kuin aikaisemminkin. Palkkio vaatii totta kai uuden lain ja eduskunnan hyväksynnän, mikä ei ihan päivässä onnistu, Kenraali toteaa.

Kaikki eivät hyödy romutuspalkkiosta

Länsiauto Hämeenlinnan johtajan Mika Koskisen mielestä pelkkä romutuspalkkio ei yksinään riitä paikkaamaan koronan aiheuttamia vahinkoja alalle.

– Pääsääntöisesti ihmiset vaihtavat uusiin autoihin suhteellisen tuoreita autoja. Kaikki eivät hyödy romutuspalkkiokampanjasta. Tärkeintä on, että ihmiset vaihtavat uudempiin autoihin, sillä ne kuluttavat vähemmän ja luovat vähemmän päästöjä.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Esimerkiksi uusien hybridi- ja sähköautojen ostamista voitaisiin tukea enemmän, Länsiauto Hämeenlinnan johtaja Mika Koskinen kertoo. Kuva: Sara Aaltio

Jatkuvaksi kampanjaksi Mäkitalo ei romutuspalkkiota halua. Koskinen kertoo, että aiemmin vain kampanjana toteutetulla romutuspalkkiolla voisi olla myös hyviä puolia, jos se jäisi pysyvästi.

Koronavirus on pakottanut autoalaa kehittämään autojen myynnissä ja huolloissa uusia keinoja, esimerkiksi noutopalveluita. Mäkitalo pitää kehitystä hyvänä, kunhan asiakkaat tulevat tarpeeksi tietoisiksi siitä.

Vaikka etäpalvelut saattavat yleistyä, niin Koskisen mukaan uuden auton kaupassa fyysinen kontakti on vielä tärkeää.

Kenraalin mukaan romutuspalkkiosta olisi silti paljon hyötyä, vaikka elvyttämistä koronaviruksen takia ei tarvittaisikaan.

– Romutuspalkkio on helppo toteuttaa ja sillä on aikaisemmin ollut positiivisia vaikutuksia. HäSa

Romutuspalkkio

Romutuspalkkio oli viimeksi käytössä 1.1–31.8.2018.

Romutuspalkkion saadakseen uuden auton hiilidioksidi päästöjen oli oltava enintään 110 g/km. Tällöin palkkio oli 1500 euroa.

Vaihtoehtoisesti palkkio oli 2500 euroa, jos uusi auto oli hybridi- tai sähköauto.

Nyt ehdotetussa romutuspalkkiossa on muutama lievennys edelliseen kampanjaan. Esimerkiksi romutettavan auton ei enää tarvitsisi olla liikennekäytössä.

Uudessa ehdotuksessa palkkiot ovat myös pienempiä, 1300 euroa ja 2300 euroa.

Ehdotetulla 12 miljoonan euron budjetilla olisi mahdollisuus hankkia noin 9000 uutta autoa romutettujen tilalle.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Päivän lehti

7.8.2020