Kanta-Häme

Vaara vaanii pyöräilijää ja peuraa

Pelti kolisee Hämeenlinnassa vuosi vuodelta vähemmän, paljastaa tuore liikenneonnettomuustutkimus. Kaupunki on saanut käsiinsä vuosien 2009–2013 tieliikenneonnettomuudet, ja tilastoja käsitellään tulevassa yhdyskuntalautakunnan kokouksessa.

Onnettomuusmäärät saattavat olla laskussa, mutta tilastollisesti turma-alttius on Hämeenlinnassa keskimääräistä Suomea suurempaa, jos on polkupyöräilijä tai peura.

Yli kolmannes jokaisesta maantieonnettomuudesta Hämeenlinnan alueella on nimittäin peurakolari. Maassa keskimäärin peurakolareiden osuus kaikista kolareista on vain joka viides.

Peurakanta on suuri

Hämeenlinnan seudulla peurat joutuvat ajovaloihin erityisesti siksi, että alueella on poikkeuksellisen suuri peurakanta.

Riistapäällikkö Jyri Rauhala Riistakeskuksen Etelä-Hämeen aluetoimistosta kertoo, että peurakanta on vahvasti painottunut moottoritien länsipuolelle. Esimerkiksi Rengon, Kalvolan ja Hattulan alueella peurakanta on 2–4-kertainen kanta-Hämeenlinnan, Lammin ja Hauhon-Tuuloksen alueisiin verrattuna.

Koko Etelä-Hämeen riistanhoitoalueella valkohäntäpeuroja laskettiin viime talvena noin 6 000 yksilöä.

– Peuraonnettomuuksia sattuu myös siellä, missä kanta on harvempi. Tämä voi johtua siitä, että harvan kannan alueella peurat liikkuvat enemmän, Rauhala toteaa.

Valkohäntäpeuroja koskevissa tilastoissa voi olla myös metsäkauriita, koska poliisi ei tilastoi kaurisonnettomuuksia erikseen. Metsäkaurisonnettomuuksia voi sattua helposti taajamissa, koska kauriit suojautuvat Rauhalan mukaan ilveksiltä pysymällä lähellä ihmisasutusta.

– Ilveskanta on viime vuosina ollut runsaimmillaan kymmeniin vuosiin, Rauhala sanoo.

Hämeen poliisilaitoksen ylikomisarion Jouni Takalan mukaan kaikkein yleisimmät peuraonnettomuusalueet ovat kantatie 54 sekä valtatie 10.

– Mitään yksittäistä aluetta ei ole, jossa onnettomuuksia olisi poikkeuksellisen paljon. Vaarallisinta on aamulla ja hämärän aikaan, Takala muistuttaa.

Eläinonnettomuudet johtivat kuitenkin harvoin henkilövahinkoihin.

Yksisuuntaiset vaarana

Katuverkolla sattuneet onnettomuudet tapahtuivat useimmin risteyksissä. Yli puolessa kantakaupungin onnettomuuksista oli osallisena jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.

Hämeenlinnassa kevyttä liikennettä on onnettomuuksissa osallisena joka viidennessä onnettomuudessa, mikä on hieman enemmän kuin maassa keskimäärin.

– Ruutukaava-alueella on paljon yksisuuntaista liikennettä, joten pyöräilijät kulkevat paljon eri suuntaan jalkakäytävällä. Valvontaa on jouduttu taas resurssipulan takia vähentämään, komisario Kari Pitkänen Hämeen poliisista kertoo.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui katuverkon alueella viiden viime vuoden aikana kolme. Näistä kaksi sattui Lukiokadulla.

– Esimerkiksi Sibeliuksenkadun ja Lukiokadun risteyksessä kuorma-auto kääntyi Lukiokadulta kohti Linnanpuistoa, ja rinnettä alas tullut pyöräilijä jäi kuorma-auton takapyörien alle. Autoilu pitäisi kieltää keskustasta kokonaan, jos onnettomuudet halutaan pois, Pitkänen toteaa. (HäSa)