Kanta-Häme

Vähemmän kikkailua, enemmän natsimeininkiä

Von Hertzen Brothers on pedantin bändin maineessa.

Keikkabussi peruuttaakin klubin takaovelle ihailtavan täsmällisesti, kaksi minuuttia sovitusta haastatteluajasta myöhässä.

Veljesten Mikko, Jonne ja Kie von Hertzenin sekä rumpali Mikko Kaakkuriniemen ja kosketinsoittaja Juha Kuoppalan muodostaman yhtyeen klubikiertue on puolivälissä.

Tien päälle yhtyeen on vienyt New Day Rising –albumi, jonka sanotaan olevan aiempaa tuotantoa yksinkertaisempaa.

Puolentusinaa keikkaa on kitaraa soittavan solistin Mikko Von Hertzenin mukaan tuonut materiaalista ilmi muutamia yllätyksiä.

– Siellä on biisejä, joista on joutunut miettimään, miten niiden kanssa ollaan lavalla. Osa kappaleista on hyvin erilaisia kuin ennen, joten fyysinen kokemuskin on uusi.

New Day Rising äänitettiin ja miksattiin Kanadassa huipputuottaja Garth Richardsonin valvonnassa.

Kuusiviikkoinen puristus oli silmiä avartava itseään kunnianhimoisina pitäville veljeksille.

– Aikaisemmin olemme toimineet tyylillä good enough for rock n’ roll, mutta nyt tietyt asiat olivat natsitarkkaa. Pelkästään se, miten tarkasti kitarat pidettiin vireessä, oli aivan eri luokkaa kuin Suomessa, Mikko sanoo.

– Kaikki toiminta studiossa perustui ideologiaan, että bändi on niin hyvässä iskussa kuin mahdollista.

2010-luvun suurista nimistä Biffy Clyron sekä aikaisemmin mm. Rage Against The Machinen ja Skunk Anansien kanssa työskennellyt tuottaja toi veljestrion tekemiseen tietynlaista yksinkertaisuutta.

– Krumeluuria ja koristetta on vähemmän, mutta biiseissä on enemmän koukkuja, joihin voi tarttua vaikka ei olisi kuullut musiikkiamme aiemmin, Jonne miettii.

Sävellykset ovat yhä kunnianhimoisia, vaikka toisiaan syöviä kerroksia karsittiin.

– Nyt kitara ei enää soita sooloa samalla kun solisti yrittää kertoa tarinaa, Mikko sanoo.

Musiikki on jäsennelty entistä paremmin.

– Ja kun solisti jättää tilaa, jokin muu täyttää sen tontin.

Yksinkertaisia ratkaisuja kartteleva yhtye ujutti uutukaiselle muusta tuotannosta poikkeavan, hyväntuulisen ja konstailemattoman rallin Dreams.

Mikon mukaan kappale sijoitettiin eeppisten biisien väliin resetoimaan kuulijan mieli.

– Akustinen rallatus, joka vaikuttaa saavan jengin hymyilemään. Biisin tarkoitus levyllä on nimenomaan pysäyttää, olla jotain odottamatonta.

Jonne sanoo kappaleen olevan humoristinen ja kevyt, mutta ilman vitsiä.

– Olemme harrastaneet akustisiakin keikkoja ja päässeet pelimannimoodiin. Dreams istuu hyvin maailmaan joka syntyy, kun muut kappaleet riisuu helvetillisestä särökitaravallista.

Albumin julkaisu ajoitettiin siten, että klubikiertueen jälkeen VHB ehtii keikoille Iso-Britanniaan ennen ahkeraa festarikesää.

Ensi syksy – ja yhtyeen tulevaisuus – on yhä avoinna.

– Edessä saattaa olla laajempi Brittien ja Euroopan rundi. Jos jenkeissä lähtee mitään liikkeelle, käymme tekemässä muutaman showcase-keikan siellä, Mikko arvelee.

Kallis tuotanto Kanadassa tehtiin ennen kaikkea yhtyeen oman innon säilyttämisen, ei niinkään maailmanvalloituksen vuoksi.

New Day Rising oli vastine siihen, että edellinen albumi Nine Lives äänitettiin yhtyeen omin voimin treenikämpällä.

– Meillä ei ole suurempaa master plania. Kaikki mitä tapahtuu, on reaktio menneeseen. Ehkä seuraava albumi on akustinen tai proge-järkäle. HÄSA

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic