Kanta-Häme

Vahvistavia liikesarjoja saunan lämmössä

Sauna ja jooga. Molemmat sanat herättävät erilaisia mielikuvia, mutta millaista on saunajooga?

Lyhyesti tiivistettynä 50–60-asteisen saunan lauteilla tehdään sarjoina yksikertaisia, rauhallisia liikkeitä. Tavoitteena on rentoutunut, puhdistunut olo.

– Tämä on alhaisen kynnyksen juttu. Tulet istumaan puoleksi tunniksi saunan lauteille. Löylyä ei heitetä, eikä tarvitse etukäteen osata mitään. Joogataustaa ei tarvita, vaikka harrastajat kyllä tunnistavat liikkeet, kannustaa saunajooga-ohjaaja Kati Nyman.

Hän neuvoo pukeutumaan kevyeen sisäliikunta-asuun tai uimapukuun. Mukaan kannattaa ottaa kasvopyyhe ja juomapullo.

Silmät kiinni ja omassa tahdissa

Saunassa on sen verran lämmin, että alkuun arveluttaa, miten siellä jaksaa tehdä liikkeitä puolen tunnin ajan. Lauteilla istutaan väljästi ja ryhdikkäästi. Mukana on lisäkseni viisi naista. Tilaa lauteilla olisi vielä muutamalle muulle.

Ohjaaja puhuu rauhallisella, tasaisella äänellä. Hän kehottaa jättämään päivän kiireet taakse ja sulkemaan silmät. Liikkeitä voi tehdä omaan tahtiin.

Ensikertalaisena on välillä pakko kurkistaa, miten se liike nyt oikeastaan pitikään tehdä. Lohduttaa, että joku muukin hakee välillä asentoa.

Tällä kertaa tehdään vahvistavaa sarjaa. Saunan lämmössä muutamakin toisto alkaa tuntua ja hiki alkaa nousta pintaan.

Liikkeet eivät ole vaikeita, mutta toisaalta Kati Nyman antaa useammassa kohtaa vaihtoehtoja: voi tehdä joko helpommin tai vaikeammin.

Notkeuden puute vaivaa ainoastaan, kun jalka pitäisi nostaa ensin toiselle polvelle ja siitä kyynärtaipeeseen. Jalka ei taivu kuin ranteen ja kyynärtaipeen puoliväliin.

Joko se puolituntinen meni?

Liikkeillä on omat nimensä, mutta ne eivät kertakuulemalta jää mieleen. Etukäteen minulle on kerrottu, että alkuvirittäytymisen ja loppurentoutumisen välillä käydään läpi kuusi liikettä. Aina liikkeiden välissä käsi käy juomapullolla.

Loppurentoutuminen tulee loppujen lopuksi nopeasti. Jumppavaatteet tuntuvat nihkeiltä ja hiki helmeilee ihon pinnassa.

Raskasta saunajooga ei ollut, mutta heti sen jälkeen en rientäisi pää kolmantena jalkana minnekään.

Olo on rentoutunut, kuten saunan jälkeen yleensäkin. Toisaalta en yleensä istu kerralla puolta tuntia lauteilla, en edes tavallista vähän viileämmässä saunassa.

Illalla kotona yritän eritellä tuntemuksiani. Olo on puhdistunut, mutta ehkä hieman nuutunut. Aamulla käsivarsien lihaksissa ja lapaluiden välissä tuntuu, että jotakin liikuntaa on ollut ohjelmassa.

Yhdellä käyntikerralla saunajoogasta ei välttämättä saa kaikkea irti, sillä ensimmäinen kerta menee vähän ihmetellessä. Parin kerran jälkeen voisi keskittyä paremmin itse asiaan. (HäSa)

+ Saunan lämmössä rentoutuminen on helppoa.

+ Liikkeet eivät ole liian vaikeita ja lämpö notkistaa jäseniä.

– Ei sovi välttämättä kaikille. Lämpö voi tuntua tukalalta.