Kanta-Häme

Vaihtoehto massatuotannolle

Syöminen, tuo yksi elämän perusnautinnoista, on kokenut viime vuosikymmeninä merkittäviä mullistuksia. Kotiruoan rinnalle on tullut pikaruoka, ja pitkät yhteiset perhepäivälliset ovat osin vaihtuneet kunkin perheenjäsenen erikseen kiireen keskellä syömiin mikroaterioihin.
 
Luomuruokien ystävien ja vegaanien määrä on kasvusuunnassa, ja heille on tänä päivänä ravintoloissa ja ruokakaupoissa tarjolla vaihtoehtoja eläinkunnasta peräisin oleville ja tehomaataloudessa tuotetuille tuotteille. Elävä ravintokin kiinnostaa jo monia.
 
Uutta kukoistuskauttaan elävät myös eri supermarjat, kuten mustikka, tyrni ja puolukka, joiden ravintoarvot ovat kiistattomat.
 
Kiireisen elämäntavan omaaville, itsestään huolehtiville oiva vaihtoehto aterialle ovat erilaiset smoothiet ja ravintojuomat. Siksi suomalainen Ambronite onkin raketin lailla valloittamassa maailmaa.
 
– Saavutimme 3. heinäkuuta päättyneessä kampanjassa kaikkien aikojen ennätyksen elintarvikkeen ennakkomyynnissä joukkorahoituspalvelu IndieGoGo:ssa. Myimme Ambronitea kahdessa kuukaudessa hieman yli 100 000 dollarilla, kertoo Simo Suoheimo, yksi Ambroniten perustajista.
 
 
 
Joukkorahoituksessa asiakas tilaa ja maksaa tuotteen ennakkoon netissä. Tällä tuotolla yritys pystyy valmistamaan ensimmäiset viralliset tuote-erät ja toimittamaan ne asiakkaille.
 
Vaikka tuotetta on myyty ennakkotilaajille vasta vuoden päivät, asiakaskuntaa on jo yli 30 maasta. Noin puolet tilauksista tulee Yhdysvalloista, joka on Ambroniten päämarkkinakohde.
 
Simo Suoheimon mukaan yhdysvaltalaiset ovat tulleet hyvin tietoiseksi myös pikaruoan ja halvan lihantuotannon haitoista ja etsivät siksi vaihtoehtoja ravinnolleen.
 
– Sikäläinen asiakaskuntamme on 20–40-vuotiaita kiireisiä ammattilaisia, joilla on vaativa duuni ja pitkät työpäivät ja joiden elämäntyyli on aktiivinen ja itsestään huolta pitävä.
 
Perustajaviisikko myöntää lähteneensä taisteluun tuulimyllyjä vastaan – tosin voitonuskoisena.
 
– Nyt puhutaan järkevästä mahdollisuudesta rakentaa yritys, joka tekee uudentyyppisiä elintarvikkeita ja haastaa nykyistä tilannetta, jossa isot elintarvikejätit sanelevat pitkälti sitä, mitä ihmiset syövät.
 
Ambroniten tavoite on haastaa mielikuva siitä, että kiireinen elämä tarkoittaa epäterveellistä syömistä.
 
– On tärkeää olla muuttamassa sitä, miltä elintarvike näyttää tulevaisuudessa, Suoheimo toteaa.
 
 
 
Ravintojuoman resepti on perustajiensa mukaan ainutlaatuinen koko maailmassa.
 
Juoma valmistetaan pelkistä luonnonraaka-aineita, eikä synteettisiä vitamiineja ja hivenaineita käytetä lainkaan. Ambronite on siis paitsi vegaaninen, myös lisäaineeton, väriaineeton ja gluteeniton tuote.
 
Tuote on rakennettu vastaamaan ravintosuosituksia jopa yksittäisten rasvahappojen osalta. Sitä ei ole mikään muu tuote aikaisemmin tehnyt.
 
Apuna tuotekehittelyssä yrityksen perustajat ovat käyttäneet asiantuntijoita eli konsultoineet muun muassa lääkäreitä ja ravitsemustieteilijöitä. Viikki Food Centren kautta tuotteelle on tehty mikrobiologisia tutkimuksia.
 
– Halusimme, että tuote täyttää niin suomalaiset, pohjoismaiset kuin yhdysvaltalaisen FDA:nkin (elintarvike- ja lääkeviraston) ravitsemussuositukset. Olemme saaneet tässä sikäläisiltäkin asiantuntijoilta apua.
 
 
Päivittäin Ambroniten menestyksen eteen puurtavat Simo Suoheimon lisäksi Mikko Ilola ja Arno Paula. Osa-aikaisina mukana ovat Miika Perä ja Tapio Melgin.
 
Tuote on syntynyt perustajaviisikon omista tarpeista.
 
– Huomasimme kukin tahoillamme, että kiireisten työpäivien aikana tai treeneihin suoraan duunista lähtiessä on vaikea löytää kokonaisvaltaista, nopeaa ateriaa, joka kulkisi aina mukana ja joka on valmistettu hyvistä aineksista, Suoheimo kertoo.
 
Suurin osa perustajista tuntee toisensa Aalto-yliopistosta. Bisnes alkoi startup-yrityksenä.
 
Business Insider nimesi idean yhdeksi kiinnostavimmista startupeista, mikä myöhemmin auttoi viisikkoa pääsemään Kaliforniassa Rocket Space -yrityskiihdyttämöön. Sieltä ovat lähtöisin muun muassa musiikkipalvelu Spotify sekä taksipalvelu Uber, jonka bisnes arvioitiin 17 miljardin dollarin arvoiseksi.
 
– Siellä ei kovin monta suomalaisyritystä ole käynyt pyörähtämässä. Olimme kohtuullisen kovassa seurassa.
 
Suoheimo ei usko, että Ambronite jää pelkäksi tähdenlennoksi.
 
– Ihmisille on iso merkitys sillä, mitä he syövät ja että elintavat ovat kunnossa. Myös elintarvikkeiden puhtaudella on entistä isompi rooli. Ne ovat trendejä, jotka eivät ole ihan lähiaikoina lähdössä pois. (HäSa)
 
 
 
 

Ambronite-ravintojuoma

Viiden nuoren suomalaismiehen keksimä ”maailman ainoa täysin luonnonraaka-aineista” valmistettu juotava ateria, joka täyttää päivittäiset ravintosuositukset.
 
Veteen tai tehosekoittimessa pirtelöksi sekoitettava jauhe koostuu 21 luonnonraaka-aineesta. Mukana on mm. erilaisia pähkinöitä ja manteleita sekä supermarjoja, kuten villinä kasvanutta mustikkaa ja tyrniä.
 
Yksi pussi sisältää yhden aterian (500 kcal). 10 aterian pakkaus maksaa netissä 79–89 dollaria, eli yhden pussin hinnaksi tulee 5–6 euroa.
 
Sisällöstä 40 prosenttia on hiilihydraatteja, 36 prosenttia rasvaa ja 24 prosenttia proteiinia.

 

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic