Kanta-Häme

Vaikuttaako Kettumäen siltaremontti Kirstulantien kääntymiskieltoihin?

Kettumäen ylikulkusilta menee remonttiin ensi vuoden alussa, ja liikenne tullaan ohjaamaan Parolan keskustan ja moottoritien kautta. Lähiasukkaita kiinnostaa, miten Kirstulantien kääntymiskieltojen kanssa käy.

Muuttuvatko Kirstulantien liikennejärjestelyt, Uudenmaan ely-keskuksen siltainsinööri Olli-Pekka Aalto?

– Tilanne muuttuu aika radikaalisti, koska läpiajoliikennettä ei siinä vaiheessa enää tiellä 57 ole. Kääntymisrajoitukset kyllä poistetaan siltatyön ajaksi.

– Kirstulantie on hyvin pieni ja mutkainen katu. Ei se ole missään nimessä se tie, johon haluamme ohjata Pälkäneentien liikenteen. Emme tosin kiellä Kirstulantien käyttöä, mutta se jää lähinnä paikallisten, tiestä tietävien ihmisten käyttöön.

Miten pystytte ohjaamaan liikennettä ja rajoittamaan Kirstulantien käyttöä?

– Tiedottaminen on kaikkein tärkein. Pitkän matkan liikenne opastetaan kulkemaan kiertotien kautta.

– Tien mahdolliset ruuhkat voivat myös rajoittaa ihmisten halua käyttää tietä. Kirstulantie on kapea, ja siinä on stop-merkit molemmilla puolilla. Jos tie ruuhkautuu niin pahasti, etteivät paikalliset asukkaat pääse enää käyttämään sitä tai jos liikenteestä koittaa vaaraa turvallisuudelle, pitää harkita läpiajokieltoa.

Eli tiessä on tukkeutumisen riski, jos liikenne kasvaa liian suureksi?

– Kyllä. Jos ihmiset alkavat liikaa käyttää Kirstulantietä, siihen pitää puuttua. Toivottavaa olisi, että ihmiset kiertäisivät muita reittejä, koska nytkin kääntymiskiellot on asetettu liikenneturvallisuuden säilymisen takia. Pälkäneentiestä tulee toisaalta remontin ajaksi umpikuja, joten kenelläkään ei ole mitään syytä ajaa sillan päätyyn asti. (HäSa)

Päivän lehti

23.1.2020