Kanta-Häme

Vain harva matkustaja hakee korvauksia lentojen myöhästymisistä

Lentojen viivästymisistä ja peruutuksista valittaminen on niin hidasta ja monimutkaista, että vain harva hakee korvauksia valitusteitse.

– Kun 180 ihmistä tulee lomamatkalta Kreikasta ja lento on 26,5 tuntia myöhässä, saamme valituksen kolmelta, kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen-johtaja Leena Lindström.

– Eikö kukaan muu ole tiennyt oikeuksistaan, vai eikö korvauksia viitsitä hakea? Vai ovatko matkustajat tyytyneet lentoyhtiön ensimmäiseen vastaukseen?

Valitusprosessi vie helposti kuukausia, jopa yli vuoden, ja vaihtelee lentoyhtiön kotimaan, ongelman tapahtumapaikan ja matkan luonteen mukaan.

– Kuluttajat ovat usein tuskastuneet siihenkin, kuinka paljon heiltä vaaditaan erilaisia selvityksiä ja dokumentteja, Lindström sanoo.

Lentokorvausyhtiö AirHelp arvioi, että korvauksia maksetaan vain muutamalle prosentille niihin oikeutetuista.

”Lakiteknistä kikkailua”

Lentoyhtiö voi myös pyrkiä luistamaan korvauksista. Finnairin pihistelyä on ruodittu sekä markkinaoikeudessa että käräjäoikeudessa.

Kuluttaja-asiamies vei viime syksynä Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta. Jutun käsittely on yhä kesken. Kiista johtuu tapauksista, joissa Finnair on kieltäytynyt maksamasta asiakkaille EU-asetuksessa määriteltyä vakiokorvausta ”lentokoneen piilevään suunnitteluvirheeseen” vedoten. Finnairin mukaan tällaiset viat kuuluvat poikkeuksellisiin olosuhteisiin, joiden kohdalla lentoyhtiö vapautuu korvausvelvollisuudesta.

– Suurin osa vioista on kuitenkin tavanomaisia teknisiä vikoja, ja näissä tapauksissa korvaukset maksetaan, Finnairin mediasuhdejohtaja Päivyt Tallqvist sanoo.

Finnair on myös kieltäytynyt käsittelemästä AirHelpin tekemiä korvaushakemuksia sillä perusteella, ettei yhtiöllä ole Suomessa lupaa perintätoimintaan. Maailmanlaajuisesti toimiva AirHelp avustaa maksua vastaan lentomatkustajia korvausten hakemisessa.

Finnair on voittanut kaikki kolme AirHelpin nostamaa oikeusjuttua Helsingin käräjäoikeudessa.

AirHelpin Suomen-johtaja Aleksi Seppo syyttää Finnairia ”lakiteknisestä kikkailusta” ja sanoo AirHelpin nostavan jatkossa lisää kanteita Finnairia vastaan.

– Tämä tapaus on hyvä esimerkki siitä, että lentoyhtiöt ovat valmiita käyttämään kaikki keinot vakiokorvausten hakemisen vaikeuttamiseksi, hän sanoo.

Ulkomaalaisille AirHelpin asiakkaille Finnair maksaa korvaukset mukisematta, Seppo kertoo.

Valituspaikka vaihtelee

Finnairin lentoja ja Suomessa tapahtuneita ongelmia koskevat valitukset käsitellään kuluttajariitalautakunnassa. Liikematkustajien valitukset käsittelee Suomessa Trafi. Ulkomaisten lentoyhtiöiden ulkomailla tapahtuneita asioita koskevat valitukset ohjataan kuluttajaneuvonnasta Euroopan kuluttajakeskukseen ja kyseisen maan valvontaviranomaisille.

Kuluttajaneuvontaan tai kuluttaja-asiamiehelle on valitettu lentomatkustamisesta tänä vuonna (9.8. mennessä) 916 kertaa. Viime vuonna yhteydenottoja tuli 1 975 ja vuotta aiemmin 1 833.

Lentomatkojen viivästymisistä, peruuntumisista ja ylivarauksista maksettavat korvaukset perustuvat EU-asetukseen ja EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöön.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930