Kanta-Häme

Vain joka kymmenes kuuluu AAA -luottoluokkaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa joka kuudes suomalainen on suuressa riskissä joutua maksuvaikeuksiin. Maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana jopa 5,4 prosentilla.

Luottotietoja keräävän Suomen Asiakastieto Oy: n teettämän tutkimuksen mukaan vain reilu kymmenen prosenttia suomalaisista kuuluu parhaaseen AAA -luottoluokkaan.

Suomen Asiakastieto Oy:n liiketoimintajohtaja Heikki Koivula kertoo, että tiedot kuluttajien luottoluokituksista perustuvat tilastolliseen regressioanalyysiin.

– Aineisto koostuu kaikista täysi-ikäisistä suomalaisista, joilla on henkilötunnus. Kuluttajan luottokelpoisuutta on analysoitu luottoluokituksin samaan tapaan kuin yritystenkin, mutta tietoja luovutetaan vain heille, joilla niihin on lakisääteinen oikeus, Koivula kuvaa.

Luottoluokitus on vain ennuste

Suomalainen luottotietorekisteri on negatiivinen. Tämä tarkoittaa sitä, että ainoastaan maksuhäiriöitä saaneiden kuluttajien tietoja tallennetaan.

Yritysten luottotiedot ovat kaikille julkista tietoa. Yksityisen henkilön luottotietoja voi puolestaan tiedustella ainoastaan henkilön omasta suostumuksesta, työhönottotilanteessa, asuntoa vuokrattaessa tai luotto- ja velka-asioissa.

Henkilötietolaki takaa kuluttajalle yksityisyydensuojan. Miten Suomen Asiakastiedon tutkimusotokseen voivat tällöin kuulua kaikki täysi-ikäiset suomalaiset?

– Olemme kartoittaneet, minkälaiset ihmiset yleensä joutuvat maksuvaikeuksiin Suomessa ottaen huomioon esimerkiksi maksuhäiriöitä saaneen iän, asunnon ja ruokakunnan koon sekä asuinalueen. Tutkimustulokset perustuvat näiden jo maksuhäiriöitä saaneiden henkilöiden ominaisuuksiin, joita olemme suhteuttaneet sitten koko väestöön, Koivula selittää.

Koivulan mukaan maksuhäiriömerkintä yksinään ei kerro riittävästi henkilön maksukäyttäytymisestä.

– Joka vuosi tulee 50000-60000 uutta suomalaista, jotka saavat merkinnän maksuhäiriörekisteriin. Koska meillä on tieto siitä, keitä nämä henkilöt ovat, on aineistosta mahdollista tehdä myös yleistyksiä, joiden avulla voi arvioida henkilön tulevaa maksukäyttäytymistä, Koivula sanoo.

Omaa rekisteri kannattaa tarkistaa

Henkilötietolaki takaa myös kuluttajalle oikeuden tarkastaa rekisteritietonsa kerran vuodessa. Tiiviimpi seuranta on maksullista.

Esimerkiksi Asiakastiedon Omatieto-palvelu ilmoittaa sähköpostitse, mikäli rekisteriin tulee muutoksia.

– Palvelu ilmoittaa, mikäli henkilö saa maksuhäiriön tai vanha häiriö poistuu. Tämän lisäksi ominaisuus tiedottaa, mikä luoton myöntäjä on kysellyt henkilön luottotietoja. Näin mahdollisia identiteettivarkauksia on helppo valvoa, Koivula sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020