Kanta-Häme

Väitöstutkimus tuo uutta valoa Sibeliuksen näyttämöteoksiin

Jean Sibeliuksen näyttämömusiikkia on tuotu uudella tavalla esille väitöstutkimuksessa. Kapellimestari Tuomas Hannikainen nosti taiteellisessa tutkimuksessaan esille vähäiselle huomiolle jääneitä näyttämöteoksia ja toi esiin uusia tulkintoja niistä.

Tohtorintutkintoon kuului viisi esitystä, joissa kuultiin valtaosa Sibeliuksen näyttömusiikista. Hannikainen hyödynsi niissä videotaidetta, kirjallisuutta, teatteria ja kuvataidetta. Esiintyjinä olivat suomalaiset huippuorkesterit ja näyttelijät.

Kirjallisessa tutkielmassaan Hannikainen tarkasteli erityisesti Sibeliuksen teosta Jungfrun in tornet (Neito tornissa) vuodelta 1896.

Hannikaisen mielestä teos on jäänyt ansaitsemaansa vähemmälle huomiolle. Yleisö ja esittäjät eivät ole osanneet päättää, mihin lajityyppiin se kuuluu: oopperaan, kuvaelmiin vai ehkä johonkin muuhun näyttämölliseen esitystyyppiin.

– Aineistoni perusteella Sibelius oli itsekin epävarma Jungfrunin lajityypistä, hän sanoo.

Laatunsa ja mittakaavansa puolesta sävellys kuuluisi Hannikaisen mielestä sellaisten huipputeosten kuin Kullervon ja Lemminkäislegendojen joukkoon.

– Mielestäni teoksen voi nähdä oopperan sijasta myös aikanaan suositun kuvaelmaperinteen jatkumona, hän sanoo.

Tuomas Hannikaisen tohtorintutkinnon otsikko on Sibeliuksen näyttämömusiikkiaarteita. Kirjallinen tutkielma on nimeltään Neito tornissa – Sibelius näyttämöllä.

Tohtorintutkinto tarkastetaan Helsingin musiikkitalossa 2. kesäkuuta. HÄSA

Päivän lehti

20.1.2020