fbpx
Kanta-Häme

Vakavat mopo-onnettomuudet lähes puolittuneet

Vuonna 2011 voimaan tullut ajokorttiuudistus sekä vuodesta 2013 lähtien mopoautoilijoille pakolliseksi tullut ajokoe näyttävät parantaneen merkittävästi nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.

Edellisten kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin viisi ja loukkaantunut 700 mopoilijaa vuosittain.

Mopoilijoiden vakavat loukkaantumiset ovat pudonneet muutamassa vuodessa noin 40 prosenttia.

Kuolleiden mopoilijoiden määrä on laskenut kuudesosaan huippuvuosien lukemista. Elokuun loppuun mennessä on tänä vuonna liikenneonnettomuudessa menehtynyt ainoastaan yksi mopoilija.

– Olemme lähellä nolla-visiota. Jokainen kuolema on liikaa, mutta suunta on parempaan, Suomen autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi toteaa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä Liikennevakuutuskeskus arvioivat onnettomuuksien määrän vähentyneen kahdesta syystä: lisääntyneen pakollisen opetuksen sekä mopokortin nousseen hinnan vuoksi.

Ajokorttiuudistus nosti merkittävästi mopokortin hintaa, mikä vähensi kortin suorittavien määrää noin 10 000:lla vuosittain. Jarmo Jokilammen mukaan noin 400 euron hinta mopokortista on varsin perusteltu saavutetuilla tuloksilla.

– Liikenneturvallisuus on parantunut naurettavan pienillä keinoilla. Kun nuoret oppivat kääntämään kypärää risteyksessä ja jarruttamaan, niin vakavat loukkaantumiset putosivat.

Mopo- ja mopoautokortin suorittamiseen vaaditaan teoriaopetusta kuusi tuntia ja ajo-opetusta kolme tuntia. Teoriakokeen lisäksi mopoilijan on suoritettava käsittely- ja mopoautoilijan ajokoe.

Autokoululiiton Jarmo Jokilampi sanoo, että onnettomuuksien määrä saataisiin vähenemään entisestään parilla keinolla.

– Mopokortin vaatimuksiin pitäisi lisätä ajokoe liikenteessä tai korvata sillä nykyinen käsittelykoe. Autokouluissa ajoneuvon käsittely käydään joka tapauksessa läpi, sillä nuorten kanssa ei uskalleta lähteä liikenteeseen, ellei luoteta hänen osaavan käsitellä ajoneuvoa.

Lisäksi Jokilampi kehottaa vanhempia olemaan aktiivisia, kun nuori lähtee liikenteeseen.

– Muutaman tunnin opetuksessa ei tehdä virtuoosikuljettajia. Ei ole lainkaan huono ajatus käydä vielä tutkinnon jälkeen lävitse ajamista, ennen kuin juniori päästetään yksin liikenteeseen. HÄSA

Menot