Kanta-Häme

Valio iskee välipaloilla markkinoille

– Teemme kunnon iskun markkinoille, kun tehdas valmistuu, sanoo Valion tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Mika Koskinen.

Koskinen vakuuttaa, että Riihimäen uusi tehdas nostaa Valion välipalatuotteiden tason aivan uudelle tasolle. Tuotteita tarvitaan nimenomaan vientiin, sillä vastapakotteen katkaisivat Valion viennin Venäjän markkinoille.

– Noin 30 prosenttia Suomen maidontuotannosta pitäisi viedä ulkomaille, sillä se on ulkomaalaisten tuotteiden osuus suomalaisten maidonkulutuksesta.

– Vienti mahdollistaa Suomen maitotuotteiden huoltovarmuuden, Koskinen sanoo.

Nosturi nostaa Riihimäen välipalatehtaaseen säiliöitä, joissa valmistetaan maitotuotteita. Erilaisia valmistussäiliöitä tulee tehtaaseen sata. Välipalatehdas, joka maksaa noin 170 miljoonaa euroa, on suomalaisessa elintarviketeollisuudessa harvinaisen suuri investointi.

Uudesta tehtaasta ja tuotannosta tulee monin tavoin ainutlaatuisia. Maitotuotteet jalostetaan täysin suljetussa järjestelmässä. Korkealla hygienialla ja nopealla prosessilla tuotteista saadaan säilyviä ja siten vientiin sopivia.

Valio vie nyt Ruotsiin ja Tanskaan Eila-tuotteita ja jogurtteja. Yhdysvaltoihin se myy laatujuustoja ja voita. Kiinassa Valio on yksi suurimmista lastenruokien raaka-ainetoimittajista.

– Pärjäämme Ruotsin ja Tanskan erittäin kilpailluilla markkinoilla. Tarkoitus on nyt levittää vientiä uusille markkinoille Keski-Eurooppaan, Koskinen kertoo.

Riihimäen tehdas on välipalatehdas, koska Valion arvion mukaan juuri välipalojen kysyntä kasvaa. Kysynnän varmistamiseksi välipalojen kirjoa kasvatetaan.

– Uudella tehtaalla on paljon enemmän mahdollisuuksia valmistaa erilaisia välipaloja kuin vanhoilla tehtailla, kertoo Valion kehityspäällikkö Katja Häkkä.

Riihimäellä ryhdytään valmistamaan uusia tuotteita, joita Valio ei halua vielä paljastaa. Häkkä vakuuttaa, että uudet tuotteet erottuvat vanhoista sekä koostumukseltaan että ulkonäöltään. Herkkujen lisäksi markkinoille tuodaan funktionaalisia tuotteita.

– Ryhdymme valmistamaan vähäsokerisia tuotteita, joiden makua sokerin vähentäminen ei muuta. Proteiinituotteetkin nostavat taas päätään.

Keski-Euroopassa syödään suomalaisia sokeripitoisempia maitovalmisteita. Esimerkiksi jogurteissa on enemmän sokeria kuin suomalaisissa.

– Tutkimusten mukaan jopa puolet keskieurooppalaisista haluaisi vähentää sokerin käyttöä. Tahtotila on, että ihmiset tottuisivat vähemmän makeaan.

Valion innovaatio on valmistaa vähäsokerisia jogurtteja, jotka eivät kuitenkaan maistu vähäsokerisilta.

– On paljon mahdollisuuksia vähentää sokerin määrää muuttamatta makua. Yksi on vähentää happamuutta, jonka peittämiseksi sokeria käytetään.

Valion tavoitteena on vähentää sen tuotteiden sokeri puoleen nykyisestä. Häkkä sanoo, että tavoitteen saavuttaminen olisi vaikeaa ilman uutta tehdasta ja sen tekniikkaa.

Uusi välipalatehdas muuttaa myös Valion pakkaukset. Yritys ei julkaise vielä, millaisissa pakkauksissa se jatkossa myy välipalatuotteitaan.

Valio rakentaa uuden välipalatehtaan noin kilometrin päähän vanhasta Herajoen meijeristä. Tehtaalle on valmistunut noin 20 000 neliön rakennus, jonka tilavuus on noin 200 000 kuutiota. Tehdasta voidaan helposti laajentaa 53 hehtaarin tontilla, jolla on 267 000 neliötä rakennusoikeutta.

– Välipalatehtaan testaus alkaa ensi vuoden alussa. Tehdas on tuotannossa ensi vuoden syksyllä, projektijohtaja Jarmo Koponen sanoo.

Valion Herajoen meijeri työllistää noin 400 henkilöä. Uusi välipalatehdas on perinteisiä meijereitä automatisoidumpi ja se työllistää käynnistymisvaiheessa 90 työntekijää. HäSa