Kanta-Häme

Valitus viivyttää meluvallin rakentamista

Vaasan hallinto-oikeudessa vireillä oleva valitus Ahveniston moottoriradan ympäristöluvan tarkistamisesta jää tuskin viimeiseksi taisteluksi vuosia jatkuneessa taistelussa radan toiminnan oikeutuksesta.

Hämeenlinnan ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti viime joulukuussa, että tämän vuoden loppuun mennessä radalle pitää tehdä äänivalli ns. Tarun mutkaan. Ahveniston ystävät ry:n, Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiirin ja Hämeenlinnan seudun luonnonsuojeluyhdistyksen viime tammikuussa jättämä valitus kuitenkin estää töiden aloittamisen.

– Meluvallit on suunniteltu ja koekappaleitakin on tehty, mutta emme voi viedä mitään loppuun saakka ennen kuin Vaasasta tulee päätöksiä, ratayrittäjä Pertti Kurki-Suonio kertoo.

Ympäristöasioiden käsittely Vaasan hallinto-oikeudessa kestää noin vuoden, joten päätös tullee loppuvuodesta.

”Kiusantekoa”

Pertti Kurki-Suonio sanoo valitusten vaikuttavan kiusanteolta. Kurki-Suonion mukaan kaupungin ympäristöviranomaiset tekivät viimeksi tarkastuksen radalla kuluneella viikolla, koska Ahveniston ystävät ry väitti virheellisesti ympäristöluvassa edellytettyjä töitä tekemättömiksi.

– Ahveniston ystävät ovat valittaneet milloin mistäkin. Kun valitukset on hylätty, kas kummaa eiköhän taas kohta ole laitettu seuraava valitus vireille.

Erityisesti yhdistys puuttuu meluhaittoihin, joita ei Ahveniston ystävien mukaan mitata riittävästi ja luotettavasti.

– Asenne on ollut, ettei haittoja haluta selvittää. Tavoitteemme täyttyy, kun rata ei ylitä tiettyjä desibelirajoja, mutta melu ei saa ylittää myöskään kuulovaraisesti tehtyjä havaintoja häiritsevästä metelistä. On ihmisiä, joilla melunsietokyky on vähäinen, ja heidätkin pitää ottaa huomioon, sanoo Ahveniston ystävien varapuheenjohtaja Paul Betcke.

Betcken mukaan melun seurannan pitäisi olla jatkuvaa paitsi radalla, myös ”häiriintyvissä kohteissa” eli alueilla, jonne radan äänet aistihavaintojen mukaan kantautuvat.

Yrittäjä Pertti Kurki-Suonio tyrmää syytökset mittausten puutteista.

– Suomen johtaviin alan asiantuntijoihin kuuluva insinööritoimisto Kari Pesonen on tehnyt tutkimuksia kahteen otteeseen kaupungin tilaamana vuodesta 2008 lähtien. Mittareita oli radalla ja häiriintyvissä kohteissa, joissa yleinen liikenteen melu ylitti radan äänet lukuun ottamatta kilpailupäiviä, jolloin saatiin mitattua muutamaan otteeseen kiistattomasti radalta kantautuvaa melua.

Vaatimusta jatkuvasta melunseurannasta Kurki-Suonio pitää ”käsittämättömänä höpötyksenä”.

– Mittareita pitäisi olla ympäri kaupunkia, mikä ei ole missään vaadittu yleinen käytäntö.

”Historia ei oikeuta toimintaa”

Pertti Kurki-Suonio muistuttaa laskeneensa vapaaehtoisesti radan maksimimelutasoa ympäristöluvassa myönnetystä sadasta desibelistä viidellä desibelillä.

– Se on selvästi korvalla havaittava ero. Lisäksi mittaamme ajopäivinä jatkuvasti kulkuneuvojen desibelejä ja olemme lähiasukkaiden toiveesta lyhentäneet ajoaikoja alle luvassa sallitun aukioloajan.

Paul Betcken mielestä moottorirata on yksinkertaisesti väärässä paikassa, eikä sen toiminta keskellä kaupunkia kuulu nykyaikaan.

– Kyllä minä olen aikaisemmin kirjoittanut, että homma on valmis kun rata saadaan rullalle. Se, että radan toiminnan jatkumista perustellaan historialla, ei riitä. Luonnonsuojelualue perustettiin jo muutamia vuosia rataa ennen. (HäSa)

 

 

OIKAISU 2.10.2014:

Ahveniston moottorirataa koskeneen jutun Valitus viivästyttää meluvallin tekoa (HäSa 10.9.) faktalaatikossa oli virhe. Moottoriradan toistaiseksi voimassaoleva ympäristölupa on vuodelta 2003, ei vuodelta 2008.