Kanta-Häme

Valmis konsepti tasaa yrittäjän tietä

– Jos lähdet yrittäjäksi vaikka tietämättä mitään alasta, franchise-yrittäjänä saat koulutuksen, työharjoittelun ja tukea yrittäjyyteen. Riskit ovat kuitenkin kaikille yrittäjille samat ja jokaiselta pitää löytyä yrittäjän luonne.

Näin miettii hämeenlinnalainen Kotipizza-yrittäjä Jari Autio, joka jo vuonna 1997 lähti franchise-yrittäjäksi ja osti yhdessä Hannu Juutilaisen kanssa ketjuyrityksen.

Yrittäjien oli helppo tehdä ratkaisunsa, sillä molemmat olivat tehneet pitkään pizzoja ja työskentelivät Kotipizzan myymäläpäälliköinä. Kun Hämeenlinnassa Kotipizzayrittäjä myi yrityksensä, työntekijät tarttuivat tilaisuuteen ryhtyä yrittäjiksi.

Jari Autio pitää erityisesti aloittelijalle etuna, että ketjuyrittäjänä saa valmiin liikeidean ja konseptin, mutta myös ison ketjun tunnettuuden ja markkinoinnin.

– Jos olisin perustanut Jarin pizzan, olisivatko ihmiset löytäneet sen? Kotipizzalla oli valmis asiakaskunta. Me emme voi sooloilla pizzatarjonnassa, mutta asiakas tietää, mitä meiltä saa.

Pitkän yrittäjäuran tehneenä Jari Autio ei juuri näe eroa itsenäisen yrittäjän tai ketjuyrittäjän asemassa. Franchise-yrittäjä maksaa ketjulle liittymismaksun, tilojen kalustamisesta ja laitteista, yhteisestä markkinoinnista ja vielä prosenttiosuuden liikevaihdosta.

– Toisaalta saamme ison ketjun koulutuksen ja markkinointiedun. En pidä maksuja pahana. Joutuuhan palkastaankin maksamaan veroa!

Franchising-konsultointiin erikoistuneen Franconin toimitusjohtaja Henri Laakso sanoo lähes 90 prosenttia franchise-yrittäjistä olevan yrittäjinä ensikertalaisia. Liiketoimintatapojen, tuotteiden ja palvelujen menestyminen markkinoilla on jo testattu, jolloin mukaan lähteminen on helpompaa kuin tyhjästä liikkeelle lähtö.

Franchising-ketjujen yrittäjiltään perimät liittymis- ja kuukausittaiset yhteistyömaksut vaihtelevat ketjuittain. Kansainvälinen McDonald’s ilmoittaa liittymismaksuksi 45 000 euroa, mutta sopii kuukausikorvaukset ja markkinointimaksut yrittäjän kanssa erikseen. Yrittäjäksi lähtevän on valmistauduttava sijoittamaan liiketilaan jopa 700 000 euroa.

Kotipizzayrittäjä saa ketjulta tilat ja laitteet 70 000 eurolla ja pääsee yrittäjäksi 10 000 euron liittymismaksulla. Kuukausittain yrittäjältä peritään 6,5 prosenttia liikevaihdosta ja 4 prosenttia markkinointimaksua.

McDonald’s laatii 20 vuoden sopimuksia, mutta Kotipizzassa sitoudutaan vain 5 vuodeksi.

Neuvotteluvaraa kuitenkin on, kertoo Hämeenlinnassa muutama vuosi sitten Hoplop-yrittäjänä toiminut Ari Aheristo. Maksujen suuruudesta voi yleensä neuvotella samoin kuin sopimuksen pituudesta. Henri Laakso kuitenkin toteaa, ettei maksuista yleensä voi neuvotella, vaan ne ovat samat kaikilla ketjun yrittäjillä.

– Kun minä päätin luopua Hoplopista, pystyimme neuvotteluteitse purkamaan sopimuksen. Bisneksessä ei pidä päästää tunteita mukaan peliin, jossa toimitaan selkein säännöin, Ari Aheristo sanoo.

Aheristo lopetti vuonna 2010 lasten sisäseikkailupuistoketjun yrittäjäjyyden, kun kävijämäärät eivät riittäneet kattamaan vuokramenoja.

– Ennalta tehtiin laskelmat ja Hämeenlinnan väestöpohjan piti riittää kannattavan toiminnan pohjaksi. Lama ja irtisanomiset näkyivät eikä kävijöitä riittänyt. Yrittäjyyteen liittyy aina riski, korostaa Aheristo. HÄSA

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic